Scan-Fact logger seg på

Analyseinstituttet Scan-Fact, som hittil har holdt seg unna alle typer mediemålinger, entrer denne høsten Internett-markedet med et svensk målesystem for annonser kalt Quick-log-in.

Scan-Fact fikk lisensen på det svenske servermålesystemet Quick-log-in i juni etter forhandlinger med de svenske utviklerne Ice Interactive.

- Vi vil gjerne bruke systemet som spydspiss for hva som går an i dette nye mediet som jo har et enormt potensial. Men først må vi lære Quick-log-in forlengs og baklengs før vi presenterer det i sin helhet for potensielle kunder, sier Scan-Facts administrerende direktør Svein Løvås til digi.

Scan-Fact er et av de mest kjente instituttene i Norge, men har til nå ikke drevet med mediemålinger. Det er først og fremst blitt overlatt til Norsk Gallup Institutt og MMI.

I Sverige har Ice Interactive alliert seg med det store analyseinstituttet Infratest Burke. I tillegg til å måle hvor mange som har klikket på en annonse, registrerer Quick-log-in-systemet også hvilke mennesker som klikker på annonsene. Dermed åpner det seg muligheter for målrettet annonseeksponering overfor den individuelle nettbruker. Annonsene kan skreddersys i mye større grad enn tidligere

Skal systemet fungere, er man imidlertid helt avhengig av nettsurferens velvillighet.

Første gangen nettbrukeren entrer Quick-log-in må personen oppgi demografiske data som alder, kjønn og postnummer. Dermed får brukeren tilgang til alle websteder der Quick-log-in-systemet benyttes. Svein Løvås tror ikke at registreringen vil virke avskrekkende på mange nettbrukere, blant annet fordi anonymiteten er ivaretatt.

- Man bruker jo bare et par minutter på å registrere seg for å få brukeridentifikasjon og passord som kan brukes globalt. Du kan sammenligne det med å stå i kø for å få vanlig pass. Quick-log-in vil gi deg aksess til mange steder som ellers ville vært lukket, sier han og mener det vil bli mer og mer vanlig at endel innholdsleverandører krever registrering av nettbrukerne når brukerne kommer til en tjeneste.

Ifølge Løvås har Ice Interactive allerede tegnet avtaler med alle land i Norden og England. I tillegg forhandles det om innpass blant annet i Tyskland og Frankrike. Det pågår også forhandlinger med den amerikanske softwareleverandøren NetGravity om et mulig samarbeid. NetGravity har eksistert i snart to år og levert online annonsesystemer til medieselskap som Associated Press, Chicago Tribune, Forbes. Knight-Ridder og Netscape, i tillegg til Nettavisen her hjemme.

Som digi.no tidligere har skrevet, er Quick-log-in-systemet allerede vel etablert hos svenske Bonnier Online på deres spillweb Funplanet. Annonseopplegget innebærer óg et samarbeid med Riksmedias Ad Banner Center som fungerer som en distribusjonssentral for innholdsleverandører på weben.

Riksmedia er et svensk medieselskap som driver med salg og utvikling rettet mot annonsører, mediformidlere og reklamefolk. De har bygd sitt distribusjonssystem for bannerannonser utifra programvare levert av amerikanske NetGravity.

Sammen med Quick-log-in-systemet fører det til at websteder kan tilby annonsørene skreddersydd bannerannonsering for ulike målgrupper; en 50 år gammel mann som har registrert seg, vil ikke få se de samme annonsene som en 20 år gammel jente.

Markedssjef Mikael Sandberg i Bonnier Online har tidligere sagt til digi.no at de gjennom Funplanet kan tilby annonsørene 10.000 bannere med 10 forskjellige budskap med ulik eksponeringstid. Fleksibiliteten både for tilbyderne av annonseplasser og annonsørene blir dermed en helt annen enn i mer tradisjonelle medier..

- Systemet gjør at du kan følge den individuelle brukers atferd i et massemarked. Det er jo slike muligheter som gjør dette mediet så fascinerende, sier Svein Løvås i Scan-Fact.

Til toppen