Scanpix skal pushe levende bilder på web

Norges ledende billedbyrå mener det nå er marked for video på web. Selskapet posisjonerer seg nå til å bli den ledende leverandøren av slike tjenester til markedet, og flere nettaviser og portaler sitter i forhandlinger med Scanpix om slike tjenester.

Web-TV og video over nettet har tatt av den siste tiden. Levende bilder på nettet, som nyhetssendinger med mer, har begynt å bli akseptabelt.

Dette har billedbyrået Scanpix tatt konsekvensen av, og bygger nå opp en avdeling med videojournalister som skal produsere video for web. Nå skal selskapet ansette en video-journalist i tillegg til den man allerede har. Det opplyser Gunnar Lier, fotosjef i Scanpix til digitoday.no.

- Vi har allerede levert video for web i noen måneder, da til Aftenposten. Men vi har sett at markedet for dette nå er tilstede og at flere vil satse på levende bilder på sine nettsteder, sier Lier. Han sitter nå i forhandlinger med flere nettaviser og portaler om leveranse av levende bilder og video.

Stoffområdet er i første omgang nyhetsrelaterte begivenheter. Enten er det video fra Scanpix samarbeidspartner Reuters eller fra egne ressurser.

- Vi ser at stadig flere aktører tenker at levende bilder og video kan være et nyttig supplement til stillbilder for den som vil gjøre noe mer ut av sin nyhetsdekning, sier Lier. Dessuten blir mulighetene for video over nettet langt bedre når nye og raskere Internett-forbindelse blir et faktum.

Betalingsmetoden vil være etter det samme prinsippet som ved stillbilder, forteller Lier. - Det vil være en abonnementsordning, hvor kunden (som alle kundene til Scanpix) får tilgang til selskapets nettverk og kan dermed plukke ut det vedkommende vil ha, sier Lier. Prisen kommer an på størrelsen til nettavisens oppslag, noe som avgjøres etter tallene som blir offentliggjort i Gallups-web topp.

Til toppen