Sceneskrekk på Internett

- Fra et PR-ståsted skal du ikke si deg fornøyd med nettsiden før bedriftsledelsen har ristet av seg sceneskrekken, skriver informasjonsrådgiver Harald Nyquist i dette leserinnlegget.

"Nielsen Norman Group publiserte nylig en ny undersøkelse om brukervennligheten på nettsider. Nettdesignbyåret slo fast at journalister fant svar på elementære spørsmål i bare 60 prosent av tilfellene.
Men elementære data er ikke nok. Fra et PR-ståsted skal du ikke si deg fornøyd med nettsiden før ledelsen har ristet av seg sceneskrekken og forstått verdien av å gi personlige uttalelser om aktuelle tema.

Selv etter mange års erfaring med Internett som publiseringsverktøy virker det som om mange bedrifter først og fremst tenker på hjemmesiden som et utstillingsvindu. Men hvis jeg ikke skiller meg fundamentalt fra andre brukere, er det informasjon verden vil ha, ikke lekre utstillinger.

Vi ser ofte at de multinasjonale selskapene "tenker globalt" på nettsiden og velger å styre informasjon sentralt, gjerne fra hovedkvarteret i California. Når en lokal norsk interessent logger seg inn, blir brukeren derfor skuffet når han eller hun i beste fall møter adresse og telefonnummer til det norske underkontoret.

Problemet er sjelden eller aldri at det lokale PR-byrået har bestemt at det er best at det er slik. Derimot er det ofte slik at lokale ledere ønsker at det skal være slik, fordi de er usikre på å være offentlige personer.

Problemet gjelder ikke bare multinasjonale selskaper. Også mange helnorske selskaper med gode nettsider, synes å tenke: Nå har vi en nettside og takk og pris for at vi er FERDIGE med den. Men du blir ikke mer ferdig med enn nettsiden enn du blir med en nyfødt baby. Akkurat som babyen må nettsiden ha jevn oppfølging og dagsaktuelle stimuli.

Naturligvis er det mange norske nettsteder som har tatt dette poenget. Men majoriteten av nettstedene er svake på å presentere bedriftsledere som takler å ta standpunkt i aktuelle saker og å fronte med foto og dagsaktuelle replikker. Teknikken står ikke i veien for at dette kan skje. Hinderet er inne i hodet til den enkelte bedriftslederen, som føler et ubehag ved å stå frem og ta stilling og forsvare bedriftens veivalg.

Selv om en bedrift klarer å fylle nettsiden med de grunnleggende data om bedriften som Nielsen Norman Group etterlyser, er de fortsatt langt fra mål hvis bedriftslederen ikke liker seg i rampelyset. Fremfor å gripe dagsaktuelle problemstillinger og gjøre en lokal vri av temaet på nettsiden, velger overraskende mange å late som ingenting og beholde nettsiden som etutstillingsvindu. Først når lederne blir kvitt sceneskrekken, vil nettsiden utvikle seg til å bli virkelig interessant."

Til toppen