Schibsted-alliert går sammen med billettselskap

Amerikanske CitySearch, selskapet som Schibsted drar nytte av i sin skandinaviske byguide-satsing, allierer seg med Ticketmaster. Alliansen har som mål å bli ledende leverandør av lokalt innhold, annonser og handel på Internett.

Ticketmaster Online-CitySearch blir navnet på det nye selskapet som skal romme de to amerikanske selskapene Ticket Master og CitySearch.

I en pressemelding på CitySearch' hjemmeside, heter det at det nye selskapet vil bli en ledende innholdsleverandør kombinert med leveranser av sanntidsinformasjon og netthandelsløsninger. Ticketmaster har først og fremst spesialisert seg på billettsalg til kulturarrangement (spesielt konserter) i USA.

Begge selskapenes individuelle nettsider vil bli opprettholdt på Internett, og aksjonærer i dagens CitySearch vil etter alliansen eie 42,5 prosent av aksjene i det kombinerte selskapet.

CitySearch hadde planlagt en offentlig emisjon før tilbudet om å gå sammen med Ticketmaster kom, noe som ble utsatt. Ifølge svenske Resume planlegger Ticketmaster Online-CitySearch en børsintroduksjon.

CitySearch produserer i dag byguider på Internett med lokal informasjon. CitySearch og Schibsted opprettet tidligere i år et selskap som skal produsere byguiden CitySearch for Stockholm og København. Resume skriver at den svenske CitySearch Allt om Stockholm skal lanseres 24. september, mens det foreløpig ikke er offentliggjort en dato for den danske byguiden.

Ticketmaster tilbyr i dag informasjon om og billetter til 25.000 arrangement i USA på sitt nettsted.

Til toppen