Schibsted & Co vil ha mer penger for mobiltjenester

Dagens Næringsliv skriver i dag at medieaktørene Schibsted, TV 2, Dagbladet, Aftenposten, VG og SOL ønsker en felles betalingstjeneste for innholdstjenester levert over mobilnettet.

Dagens Næringsliv har fått tilgang til en intensjonsavtale som de digitale medieaktørene TV 2 Interaktiv, DB Medialab, Aftenposten Interaktiv, VG Multimedia, Scandinavia Online og Schibsted Telecom har utarbeidet for å samarbeide om en felles betalingstjeneste for tjenester levert over mobilnettet.

I dag får teleoperatørene Telenor og NetCom rundt 70 prosent av fortjenesten når innholdsleverandører tilbyr tjenester som for eksempel varslings-tjenester på SMS. Dette er altfor mye, mener de digitale innholdsleverandørene.

Utgangspunktet for samarbeidet var, ifølge DN, en samling som ble holdt rett før jul, der Dagbladet og Mogul samlet alt som var av innholdsleverandører.

Per Håkon Fasting, direktør i Schibsted Telecom, sier til avisen at de fremtidige forhandlingene med teleoperatørene er svært viktig, spesielt med tanke på den nært forestående innføringen av GPRS.


De seks innholdsleverandørene er også klar over at et slikt samarbeid kan stoppes av Konkurransetilsynet eller Datatlisynet.

Espen Egil Hansen, redaktør i VG Nett, sier til DN at det ikke er gitt at teleoperatørene er de eneste som skal sende regninger til sluttbrukerne av mobile innholdstjenester. Han mener det er mulig å samarbeide med andre aktører som også driver med betalingstjenester, slik som banker, forsikringsselskaper og faktureringsselskaper.


Til toppen