Schibsted: Eierforholdene i SOL er ikke gunstige

Under presentasjonen av Schibsteds kvartalsresultat, tok konsernsjef Kjell Aamot (bildet) endelig bladet fra munnen: Eierforholdet i SOL har ikke vært heldig for selskapet. Aamot skisserer tre alternativer for SOLs fremtid.

Toppsjef i Schibsted, Kjell Aamot, tok opp det alle har snakket om i lang stund: Hva skjer med internettportalen Scandinavia Online?

Schibsted eier 35 prosent av SOL, og er den dominerende eieren sammen med Telia og Telenor. Disse tre eierne kan ikke selge seg ut før 6. juni i år.

Mange er svært spent på hva som kommer til å skje med selskapet etter denne datoen.
På kvartalspresentasjonen til Schibsted torsdag var ett av punktene Schibsteds eierpost.


Kjell Aamot gjorde det klinkende klart at den eiersituasjonen som selskapet har per i dag, ikke er heldig for noen parter.

- SOLs eiersituasjon er ikke den gunstigste, sa Kjell Aamot. Dette begrunnet han med at det var tre selskap som er inne på den samme industrielle arena som SOL, og som ikke er annet enn finansielle eiere. Til en viss grad driver de med konkurrende virksomheter og kan dermed mistenkes for å ha ulike agendaer.

- SOL kunne vært tjent med en mer selvstendig eier, mente Aamot.

Han trakk frem tre alternativer for hvordan eierskapet i SOL kan håndteres fra Schibsted fremover:

- Enten kan vi beholde vår posisjon i selskapet, til de blir lønnsomme. Vi kan selge oss ned, noe som ikke er så aktuelt med det selskapet er priset til i dag. Eller vi kan kjøpe oss ytterligere opp og bli en kontrollerende eier, sier Aamot.

- Vi har ikke noen deadline for en eventuell avgjørelse, sier Aamot som opplyste at denne saken ville bli løpende vurdert av selskapet.

Aamot understreket også på spørsmål fra salen at han så på SOL som en suksess med 11 prosent annonseandel av nettmarkedet i Skandinavia og den fjerde største portalen i Europa.

- Jeg er ikke sikker på at SOLs kvartalsresultat var så dårlig. Dette selskapet har bygget opp et enormt merkenavn og har tatt store deler av det nordiske nettmarkedet, sa Aamot.

På spørsmål fra digitoday.no om han fortsatt har tro på portalenes forretningsmodell og reklamefinansieringen, sa konsernsjefen følgende:

- Diskusjonen om portaler har pågått i lang tid, og det er vanskelig å si hvordan dette kommer til å se ut om noen år med blant annet fremveksten av bredbåndsportaler. Men allerede i dag kommer 17 prosent av SOLs inntekter fra annet enn annonsering, påpekte han.

Det er kun noen dager siden at SOL lanserte den første betaltjenesten i forbindelse med datingtjenesten SOL nettvenn på mobilen.

Aamot sa under presentasjonen at han trodde det kunne ligge naturlige synergiefffekter for SOL inn mot telekomvirksomheten til Schibsted.

PS!

SOL avholdt torsdag generalforsamling, hvor Schibsted Multimedias direktør Sverre C. Munck, ble skiftet ut med den svenske industrimannen Daniel Johannesson. Johannesson er i dag direktør i de svenske statsbanene (NSB i Norge), og har tidligere innehatt topplederstillinger i både Kinnevik og Telenor.

Til toppen