Schibsted entrer oljebransjen

Schibsted gjorde et kjempekupp og betalte kun fem millioner kroner for 33,3 prosent da konsernet i mars gikk inn i Stavanger-selskapet Vendor. Det er første skrittet for mediehuset inn i business-to-business på nett.

Stavanger-selskapet Vendor ITC AS ble etablert allerede i 1996 og begynte tidlig med e-handelsløsninger. Siden den gang har de utviklet et system som skal få oljeselskapene til å kjøpe produkter over nettet.

Vendor har utviklet en maskin-algoritme som gjør bestillingsprosesser for olje-industrien langt enklere.

- Oljeindustrien har lenge prøvd å standardisere varekatalogene sine og brukt milliarder av kroner på dette. Vår metode trenger ingen standardisering. Vi kobler varekatalogene til de forskjellige aktørene opp mot hverandre, forklarer Gunnar Hviding, administrerende direktør i Vendor til digi.no.

Varekatalogene, som for eksempel beskriver spesifikasjonene på rør, er forskjellige i hvert oljeselskap. Når man skal bestille et rør av den og den type, vet rørleverandøren din hvilke type rør du skal ha siden de kjenner din varekatalog. Men det blir en vanskelig prosess å gå til flere leverandører slik at du kan sammenligne pris, leveringstid og andre betingelser.

- Portalen blir som en babelsk fisk, som oversetter mellom de forskjellige språkene. På denne måten kan man drive e-handel innenfor oljeindustrien, sier Hviding til digi.no. Når kjøperen har lagt inn spesifikasjonen fra sin produktkatalog for produktet han skal ha, blir dette sjekket opp mot basen og en liste med leverandører kommer opp, med priser og det hele.
-Schibsted kjøpte seg inn i selskapet den 27. mars og tok 33,3 prosent av aksjene. 35 prosent av aksjene eies av gründerne mens resten eies av privatpersoner og selskaper i stavangerområdet. Da Schibsted gikk inn ble selskapet verdsatt til fattige 15 millioner kroner, noe som betyr at mediegiganten spyttet inn fem millioner kroner.


Direktør for multimedia, den mektige Sverre C. Munck, sitter som styreformann i Vendor. Munck er også styreformann i SOL og styrer den lovende "dotcom" porteføljen til Schibsted.

- Vi gikk til Schibsted og fikk respons over natten. Grunnen til at vi valgte Schibsted var at selskapet er suverent best når det gjelder innhold på nett. Vi tror at denne kompetansen kan gavne oss, sier Hviding.

- Vi har møtt folkene og sett tankene bak. Dette er et selskap vi har meget stor tro på, forteller Munck til digi.no.

- Vendor er enda på et prosjektstadium, og vi kan her hjelpe dem men utarbeidelse av forretningsplaner og strategier, sier Schibsted-direktøren.

Han forteller at Vendor ikke er et selskap som i første rekke henvender seg til konsumentmarkedet, hvor Schibsted gjennom SOL og fire av Nordens største aviser, har stor makt. Men det er ikke et uinteressant investeringsobjekt for Schibsted av den grunn:

- Vi går inn i selskaper våre aksjonærer ikke får sjansen å gå inn i. Siden vi har drevet med dette en stund har vi opparbeidet oss et meget godt nettverk som vi tror kan skape en bedre avkastning på investeringen enn det våre aksjonærer hadde fått, forteller Munck som sier Schibsted nå er med som et slags ventureselskap.

At Vendors teknologi også kan brukes på andre markeder enn olje- og offshore er et annet poeng.

- Dette kan egne seg meget godt til andre, komplekse transaksjoner, forteller Munch til digi.no .

Oljeindustrien er et kjempemarked, tror Vendor. Næringen kjøper hvert år varer for 140 milliarder kroner. En del av dette er utstyr og tjenester som ikke kan selges over nettet, for eksempel seismikk-skyting og oljeplattformer. Men tanken er at hele underskogen av industri kan være med på portalen. Verft og andre aktører som lever til olje- og offshore-industrien kan også være kunder på portalen.

Etter planen skal Vendor være operativ i løpet av høsten, og målet er å kunne lansere tjenesten på Stavangers oljemesse i august.

- Vi har allerede skrevet kontrakter med mange innenfor leverandørindustrien, men oljeselskapene, kundene, vil se produktet først. Det er jo som Rimi, du skriver jo ikke en kontrakt med Rimi som binder deg til å kjøpe varene fra dem og ingen andre, sier Hviding til digi.no

Grunnen til at Vendor ikke priset seg selv som et vanlig dotcom-selskap er ganske enkel, ifølge administrerende direktør:

- Vi skal bygge en liten industri, ikke blåse opp selskapet. Vi ser på dette som en fellesetablering. Vår kompetanse og deres kompetanse skal smelte sammen.

Per i dag har Vendor seks ansatte, alle med tung kompetanse innen programmering og IT.

- Vi ansetter ikke nerder på 20 år her. Jeg vil tippe at snittalderen på oss er 35 år, så vi er ikke noe typisk "dotcom" selskap, akkurat, sier Hviding lakonisk.

Til toppen