RESULTATERFINANS

Schibsted entrer oljebransjen

Schibsted gjorde et kjempekupp og betalte kun fem millioner kroner for 33,3 prosent da konsernet i mars gikk inn i Stavanger-selskapet Vendor. Det er første skrittet for mediehuset inn i business-to-business på nett.

Sigvald Sveinbjørnsson
15. mai 2000 - 11:07
Vendor ITC AS



Gunnar Hviding,digi.no



digi.no
Schibsted


Direktør for multimedia, den mektige Sverre C. Munck, sitter som styreformann i Vendor. Munck er også styreformann i SOL og styrer den lovende "dotcom" porteføljen til Schibsted.

- Vi gikk til Schibsted og fikk respons over natten. Grunnen til at vi valgte Schibsted var at selskapet er suverent best når det gjelder innhold på nett. Vi tror at denne kompetansen kan gavne oss, sier Hviding.

- Vi har møtt folkene og sett tankene bak. Dette er et selskap vi har meget stor tro på, forteller Munck til digi.no.

- Vendor er enda på et prosjektstadium, og vi kan her hjelpe dem men utarbeidelse av forretningsplaner og strategier, sier Schibsted-direktøren.

Han forteller at Vendor ikke er et selskap som i første rekke henvender seg til konsumentmarkedet, hvor Schibsted gjennom SOL og fire av Nordens største aviser, har stor makt. Men det er ikke et uinteressant investeringsobjekt for Schibsted av den grunn:

- Vi går inn i selskaper våre aksjonærer ikke får sjansen å gå inn i. Siden vi har drevet med dette en stund har vi opparbeidet oss et meget godt nettverk som vi tror kan skape en bedre avkastning på investeringen enn det våre aksjonærer hadde fått, forteller Munck som sier Schibsted nå er med som et slags ventureselskap.

At Vendors teknologi også kan brukes på andre markeder enn olje- og offshore er et annet poeng.

- Dette kan egne seg meget godt til andre, komplekse transaksjoner, forteller Munch til digi.no .

Oljeindustrien er et kjempemarked, tror Vendor. Næringen kjøper hvert år varer for 140 milliarder kroner. En del av dette er utstyr og tjenester som ikke kan selges over nettet, for eksempel seismikk-skyting og oljeplattformer. Men tanken er at hele underskogen av industri kan være med på portalen. Verft og andre aktører som lever til olje- og offshore-industrien kan også være kunder på portalen.

Etter planen skal Vendor være operativ i løpet av høsten, og målet er å kunne lansere tjenesten på Stavangers oljemesse i august.

- Vi har allerede skrevet kontrakter med mange innenfor leverandørindustrien, men oljeselskapene, kundene, vil se produktet først. Det er jo som Rimi, du skriver jo ikke en kontrakt med Rimi som binder deg til å kjøpe varene fra dem og ingen andre, sier Hviding til digi.no

Grunnen til at Vendor ikke priset seg selv som et vanlig dotcom-selskap er ganske enkel, ifølge administrerende direktør:

- Vi skal bygge en liten industri, ikke blåse opp selskapet. Vi ser på dette som en fellesetablering. Vår kompetanse og deres kompetanse skal smelte sammen.

Per i dag har Vendor seks ansatte, alle med tung kompetanse innen programmering og IT.

- Vi ansetter ikke nerder på 20 år her. Jeg vil tippe at snittalderen på oss er 35 år, så vi er ikke noe typisk "dotcom" selskap, akkurat, sier Hviding lakonisk.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.