Schibsted får ny partner i Europa-satsing

Schibsted får nye partnere i sin satsing på gratiskonseptet 20 Minuten som Kjell Aamot har definert som en multimediesatsing. Nå legger man friske 616 millioner norske kroner på bordet til ekspansjon videre i Europa.

Schibsted ASA får med seg et av verdens største ventureselskaper når de nå skal utvide sine satsing med gratisaviser også til flere byer i Europa.

Det er et av fondene til Apax Partners & CO, Ventures Ltd som nå investerer 50 millioner euro eller 400 millioner norske kroner i 20 Minuten Holding AG.

Fondet som heter Apax Europa IV blir dermed tredje største aksjonær i selskapet med en andel av kapitalen på nesten 28 prosent. I tillegg til Apax vil også de tidligere eierne, med Schibsted og A&A Group i spissen, putte henholdsvis 22 og 5 millioner euro i kassen.

Dermed blir Schibsted sin nye eierpost i 20 Minuten på rett i overkant av 41 prosent.

De 616 millioner norske kronene som blir skutt inn av frisk kapital skal hovedsakelig benyttes til å ekspandere gratisavis-konseptet til nye storbyer.

Ekspansjonen vil skje i flere byer i Europa, men i første rekke har man siktet seg inn mot Milano og Barcelona som de mest aktuelle.

- Man skal ikke se bort i fra at vi kan ha noe ute på gatene før jul, sier konserndirektør for avisdivisjonene i Schibsted Birger Magnus til digitoday.no.

- Vi har hatt en veldig positiv utvikling på lesingen for 20 Minuten, og spesielt blant 15 til 35 åringer ligger vi nå helt på høyde med de store byavisene, fortsetter Birger Magnus. Så langt har ikke 20 Minuten nådd break-even siden oppstarten i desember i fjor. Noe selskapet legger skylden på rettstvisten man hadde med Springer-konsernet om utgivelsen i Køln for. I Sveits derimot ligger man på budsjett.

Til toppen