Schibsted: Halve mobilinntekten fra ikke-eksisterende selskap

Schibsted Telecom kjører i gang mobiltjenester i tredje kvartal. Schibsted-ledelsen tror at over halvparten av inntektene innen sektoren vil komme fra selskap som i dag ikke eksisterer.

Schibsted har menget seg med flere utenlandske aktører i jakten på tredje generasjons mobillisenser i Norge og Sverige. Som en del av Orange-konsortiet, skal den norske mediegiganten prøve å posisjonere seg før de virkelige lukrative innholdsavtalene landes. Selskapet går for eksklusive innholdsavtaler.

Schibsted har også et europeisk perspektiv på sitt nye satsingsområde, og anser derfor Orange som en meget god partner.

Under torsdagens resultatpresentasjon spådde Schibsteds konsernsjef Kjell Aamot at det i løpet av fire til fem år vil eksistere fire-fem store allianser som dominerer mobilmarkedet i Europa.

Derfor prøver Schibsted å kapre så mye som mulig av verdikjeden og er også på dette området villig til å spytte i de millionene (les: milliardene) som skal til for å få på plass tredje generasjon mobiltelefoni i Skandinavia, også kjent som UMTS. Det er ennå ikke kjent hvor mye Schibsted skal investere.

Etter å ha fått sterk kritikk for sine enorme investeringer på Internett i flere år, og da spesielt for Scandinavia Online, kunne Aamot i dag stolt proklamere at de har brukt 300 millioner kroner som de har fått igjen med renter, blant annet fra handel med Telia.

- Det er en av de beste investeringene som vi har gjort så langt. Vi har blant annet gjort en vellykket børsintroduksjon av SOL i et meget vanskelig marked, sa han og satte fokuset videre fremover på å bygge opp organisasjonen for venture-investeringer innen Internett-sektoren.

Men kanskje i større grad enn på det faste Internettet, er Schibsted innstilt på å bruke ressurser på telekomområdet. Inntekstpotensialet fra mobiltjenestene fra dag én lokker selskapet som skal bygge opp portaler på for mobile tjenester under paraplyen Schibsted Telecom.

Blant annet er tidligere Icon-guru Per Einar Dybvik hentet inn for å bygge opp tjenestene som skal lanseres i tredje kvartal i år.

Og Schibsted-ledelsen er villig til å bruke enorme ressurser for å bygge opp egne merkevarer på området. Anslaget ligger på noen hundre millioner. Og det er før kostnadene for UMTS har begynt å løpe.

- Vi skal utvikle mobile portaler i samarbeid med konsernets aviser. Utviklingen av helt nye produkter blant annet på underholdningsområdet blir spennende, sa Aamot som også mente at koordinering av eksisterende innholdsleverandører, allianser for å få tilgang til nettverksintelligens (som posisjoneringstjenester) og internasjonale allianser á la Orange blir viktige satsingsområder.

Konserndirektør Sverre C. Munck supplerte Aamot med å spå at over halvparten av fremtidige inntekter vil komme fra selskap som ikke eksisterer i dag. Han mente håndholdte maskiner som kombinerte nytteinnhold med underholdning ville bli noen av de viktigste produktene de kan levere i en verden der skjermene har bra oppløsning og båndbredden er akseptabel.

Munck benyttet sin egen lommedatamaskin for vise hvordan filmer kan distribueres med brukbar kvalitet. Han sa videre at når forbrukerne er villige til å betale ti kroner for grove vitser, bør de også være villige til å betale for multimedialt innhold.

- Bare se på SMS-området og andre generasjon mobiltelefoni. Det finnes en stor betalingsvilje for underholdning- og nyttetjenester på for eksempel SMS, sa han.

Medieselskapet mener selv at de nå fremstår som en attraktiv partner for selskap innen den nye økonomien med sin styrke fra tradisjonelle medier kombinert med en etablert posisjon innen nye, digitale medier.

Til toppen