Schibsted i allianse med verdens største plateselskap

Schibsted Telecom har alliert seg med verdens største plateselskap for å vekke til live et godt, gammelt telefontriks. Denne gangen kan man lytte til rykende fersk musikk før den er sluppet på markedet. Svenskene må betale 4,55 kroner minuttet.

Det å lytte til musikk over telefonen har vært forsøkt tidligere. Administrerende direktør Hördur Bender i Schibsted Telecom innrømmer at dette forsåvidt ikke er en ny idé.

Det som imidlertid er det nye, er at Schibsted har fått til en avtale med Universal Music der internasjonale og svenske artister kan høres via mobilen flere uker før musikken slippes i butikkene.

Blant artistene finnes kjente navn som Carola, Eminem, Björk og Emilia. Tjenestene kommer til å bli tilbudt gjennom Aftonbladet og Aftonbladet.se som også er på eiersiden i Schibsted Telecom i Sverige.

Det er Sverige som er det første markedet der opplegget testes ut i en seks måneders periode.

Schibsted Telecom hevder de allerede har 300.000 betalende kunder i Sverige. Disse skal lokkes til å betale 4,55 svenske kroner minuttet for å høre på hele låter av for eksempel Eminem.

Neste land ut er Norge, ifølge Bender (bildet). Og det vil kanskje ikke gå så mye som seks måneder før nordmennene får tilbud om tjenestene.

Bender sier til digitoday.no at tilbudet kun kommer til å eksistere via telefon, og for eksempel ikke via mobilportalen Inpocs hjemmesider som Schibsted Telecom driver.

En av samarbeidspartnerne er Telia, men andre teleoperatører, som Telenor godt kan bli valgt når man eventuelt ekspanderer til nye, nasjonale markeder.

Jonathan Gruber, director of Business Development på eLabs, Universal Music i England, sier i en pressemelding at samarbeidet med Schibsted Telecom er en del av Universal Musics internasjonale strategi for nye medier. Hensikten er å kombinere telefonmusikk med tradisjonelle markedsføringskanaler som radio, avis og TV.

Bender sier det egentlig er Universal som har valgt ut for eksempel tre Eminem-låter til telefonforsøket som starter i midten av juni. Han er ikke redd for faren med piratkopiering der det benyttes mobiltelefoner med MP3-spillere.

- På grunn av teknologien, er kvaliteten ikke bra nok. Streamingen er grunn god nok til at det nok er lite interessant for noen å kopiere det, mener han, men sier samtidig at de posisjonerer seg for bedre tider:

- Mange tror at mobile musikktjenester hører fremtiden til, men vi vil ikke vente. Dette er en strategisk posisjonering for oss i forhold til MP3-telefoner og GPRS. Vi har merket at det finnes en stor etterspørsel på underholdningstjenester av dette slaget, sier han og referer til en undersøkelse blant egne kunder der over 50 prosent etterspør ulike typer underholdningstjenester.

Til toppen