Schibsted inn i Basefarm

Schibsted går inn på eiersiden i internettselskapet til Basefarm AS, en nyhet som har vært flagget før. Mediakonsernet vil knytte til seg operative ressurser på gjennomføring av multimediasatsing.

Schibsted går fra 1.oktober inn på eiersiden i internettselskapet Basefarm.

I forbindelse med en presentasjon for finansanalytikere tidligere i høst, ble Basefarm presentert på en liste med investeringer Schibsted allerede hadde foretatt. Investeringene på denne listen ble av ledelsen i første omgang karakterisert som finansielle plasseringer. Eierandelen den gang ble oppgitt å være 15 prosent.

Basefarms forretningside er å kombinere automatisering av høyvolum, kompleks internettdrift med tung applikasjonskompetanse, og levere tjenester og produkter til virksomhetskritiske internettsatsinger. De tilsammen åtte partnerne hevder de har Skandinavias fremste spisskompetanse innenfor kompleks internettdrift.

Schibsted betaler tre millioner kroner for en eierandel på 13,5 prosent med opsjoner på ytterligere andeler. Dette verdsetter hele selskapet til i overkant av 22 millioner kroner.

De ansatte i Basefarm kom i sin tid blant annet fra Sol System AS og kjenner derfor Schibsted godt fra tidligere. I forbindelse med at Sol System gikk inn i InfoStream oppsto det etterhvert en situasjon hvor ledelsen i Infostream ASP ble gründere av Basefarm og satset på egen virksomhet.

Siden starten 1. juli i år har Basefarm knyttet til seg flere investorer bl.a. Televekst og Hunter Management. I Televekst sitter tidligere administrerende direktør i Ingram, Ove Kristiansen, på vegne av Øystein Stray Spetalen og Ola Mæhle.

Schibsted går inn på lik linje med de øvrige investorene og vil dessuten få en plass i Basefarms styre.

- Vi går inn på eiersiden fordi vi har stor tro på Basefarm's forretningside og denne delen av applikasjonsmarkedet, sier Sverre C. Munck leder for Schibsteds multimedia-satsing.

- I tillegg til høye forventninger til avkastningen, vil vi på denne måten knytte til oss ressurser som vil være av stor operativ betydning for gjennomføringen av vår multimediasatsing, sier han.
Grethe Viksaas, daglig leder i Basefarm, mener det er en tillitserklæring at man nå får Schibsted inn på eiersiden.

- Schibsted er et kjempespennende selskap å jobbe med, og som ligger helt i front i utviklingen av multimediatjenester, sier Viksaas. - I tillegg til at det vil øke vår synlighet hos selskaper som er ute etter vår type tjenester, vil vi også få tilgang til meget kunnskapsrike mennesker som vi gjerne trekker på, avslutter hun.

Til toppen