Schibsted inn i datapressen

Schibsted satser på IT-markedet i Sverige, og Aftonbladet skal utgi et omfattende IT-bilag i A4-format.

Schibsted og Aftonbladet legger om bilagsstrukturen, og satser på et IT-bilag i A4-format. Bilaget skal produseres i Aftonbladet av de journalistiske ressursene som allerede eksisterer i avisen.

- Dette er et nytt bilag som vil være mer omfattende enn stoff som tidligere har blitt skrevet om IT i avisen. Før har det kun vært mindre innlegg i avisens tabloidutgave, sier konserndirektør Trond Berger i Schibsted. IT-bilaget vil være en del av Aftonbladet, og vil komme i samme format som et TV-bilag som i dag utkommer på torsdager.

Det samme IT-bilaget vil følge med Aftonbladet hver mandag og tirsdag. Hver fjerde mandag vil det i tillegg til IT-bilaget følge med et bilag om bil. Årsaken til at Schibsted og Aftonbladet satser på IT, er enkel i følge Berger.

- Vi gjør dette fordi vi tror det er et stadig voksende bruk av IT. Sverige er langt fremme i bruk av Internett og IT, så det er behov for interessante publikasjoner om emnet, sier Berger til digi.no. Han vil ikke kommentere hvor mye det koster dem å satse på bilaget.

- Vi går ikke ut med konkrete kostnader knyttet til bilaget, men det er klart at det koster en betydelig sum å produsere et såpass omfattende bilag. Dette er en stor satsing, understreker Berger, men han vet ikke hva det nye bilaget kommer til å hete.

- Har dere lignende planer i Norge?

- Dette er en selvstendig beslutning i Sverige, svarer Berger.

- Men går dere med lignende planer for det norske markedet?

- Det har jeg ingen kommentar til, sier Berger.

Gjennomsnittsopplaget på Aftonbladet hverdager er i underkant av 400.000 eksemplarer, opplyser Berger.

Samtidig med lanseringen av et eget IT-bilag settes prisen på Aftonbladet opp fra åtte til ti kroner på hverdager. Prisøkningen vil gi Aftonbladet en positiv årlig resultateffekt før skatt på rundt 40 millioner svenske kroner, heter det i en pressemelding.

Til toppen