Schibsted investerer i internettradio

For første gang i historien investerer Schibsted i radio. Amerikanske Spinner.com har fått det norske mediehuset inn på eiersiden ved siden av kjente storheter som Sony, Intel og IDG.

I forrige måned hentet Spinner.com inn frisk kapital i det internasjonale investeringsmarkedet. Spinner greide å få reist 12 millioner dollar i februar, rundt 94,6 millioner norske kroner etter dagens valutakurs.

Blant investorene som reinvesterte i internettradioen i den nye runden var IT-forlaget International Data Group (IDG) og Arts Alliance, et London-basert investeringsselskap som nordmannen Thomas Høegh står bak.

Sony Music Entertainment, Intel Corporation og Schibsted er blant de nye investorene i Spinner som er en radiotjeneste på Internett med en base på 150.000 sanger og over 100 spesialtilpassede nisjekanaler. Spinner ble etablert i 1996 og påstår at de i dag når ut til 2,5 millioner lyttere over hele verden med én million aktive brukere per måned .

Internettradioen tilbyr brukerne en klient å laste ned hvor de som lytter kan tilpasse nisjekanaler etter temaer og musikkformer; alt fra hitlåter på 80-tallet til skotsk folkemusikk. En av idéene er at at nettbrukerne får musikk til arbeidet.

- Denne internasjonale tilstedeværelsen vil gi oss muligheten til å kringkaste en helt ny musikkverden til desktopper i Skandinavia, Storbritannia og asia, sier Spinner-grunnlegger Dave Samuel i en pressemelding.

Den viktigste distribusjonsmåten til Spinner er å lage et nettverk av filialer, over 1.000 Spinner For You-tjenester rundt omkring på weben.

- Vi er glad for å kunne tilby en fiks ferdig løsning ved å bruke Spinner nasjonale tilbud og integrere et utvalg musikk som er skandinaver spesielt foretrekker, sier sjefen for Schibsted Interactive Studio, Per Håkon Fasting, i pressemeldingen.

- Spinner.com har den fremste teknologien, er sterkt forretningsmessig forankret og en solid merkevare som vi trenger for å kringkaste streaming-lyd på vår side av jordkloden, sier Fasting.

Det er ikke nevnt hvor mye Schibsted investerer i selskapet eller hvor stor andel de tar av aksjene.

- 70 prosent av brukerne benytter Spinner på jobben, sier Thomas Høegh som er en norsk gründer i investeringsselskapet Arts Alliance med base i London og New York.

Han sier det snart vil komme radioreklame, altså reklame som er lydbasert, på tjenesten.

- Med Spinner.com tar Internett enda et skritt inn i musikkbransjen, sier Høegh. Mot slutten av forrige måned bestemte radiotjenesten seg for å tilby brukerne nedlasting av MP3-filer, komprimeringsformatet som har gitt plateselskapene grå hår lenge før tiden.

------------------------------------------

Vi gjør oppmerksom på at Schibsted selv har bekreftet at det er første gang de har investert skikkelig på radioområdet. Aftenposten testet ut Aftenposten Radioavis med radiosendinger på midten av 80-tallet, men den ble lagt ned før det ble lov med reklame på nærradioene.

Til toppen