Schibsted ønsker å sikre seg det norske musikkstrømming-alternativet Wimp.

Schibsted kjøper Aspiro

Byr 340 millioner svenske kroner for selskapet bak Wimp.

Schibsted har lagt inn et bud på alle aksjene i Aspiro, som priser det norske streaming-selskapet til 340 millioner svenske kroner.

Aspiro satset opprinnelig på WAP-tjenester, salg av ringetoner, spill, søk og mobil-TV. Selskapet er nå kanskje mest kjent for musikkstrømmetjenesten Wimp, og er nordisk markedsleder på innholdstjenester til mobil.

Selskapet ble startet i Norge og hovedkontoret ligger i Oslo. De er imidlertid børsnotert i Stockholm.

- Aspiro er et spennende tilskudd til Schibsteds portefølje av online-tjenester. Selskapet har lykkes med å få brukere til å betale for digitalt innhold, noe som passer godt inn i arbeidet Schibsted gjør for å finne betalingsmodeller på nettet, heter det i en uttalelse fra konserndirektøren i Schibsted Media Group, Trond Berger.

Om Wimp sier han samtidig at de er åpne for å finne strategiske partnere «for å bedre kunne utnytte potensialet» i den norskutviklede musikktjenesten, som er en konkurrent blant annet til Spotify.

Styret i Aspiro har enstemmig anbefalt selskapets aksjonærer å akseptere budet fra Schibsted. Ifølge Dagens Næringsliv er mediekonsernet allerede største eier med en aksjeandel på 18,3 prosent.

    Les også:

Til toppen