Schibsted kjøper egen nettbutikk

Scandinavia Online (SOL) sitt handletorg, SOL Referanse, ble skilt ut i et eget aksjeselskap 1. mai og solgt til Schibsted som fremdeles har stor tro på informasjonstjenester på Internett.

Schibsted har stor tro på netthandel og vil bygge ut SOL Referanse til å bli den ledende leverandør av informasjonsdatabaser til norske bedrifter via Internett.

I følge en pressemelding med luftige vyer skal "partnerskap med anerkjente informasjonsleverandører nasjonalt og internasjonalt, et slagkraftig søkeverktøy og lang erfaring med informasjonsbehandling og med Internett som medium, er fortrinn som skal bringe Schibsted i denne posisjonen".

Schibsted har skandinaviske planer for Referanse, men vil i første omgang sørge for å gjøre tjenesten enda bedre kjent i det norske markedet.

- Vi har allerede et godt produkt, så mye av jobben er å nå fram til folk med at det faktisk finnes nyttetjenester på Internett, framhever Per Håkon Fasting, styreformann i SOL Referanse. Fasting forsikrer samtidig om at Schibsted vil legge forholdene til rette for videre utbygging av tjenesten.

SOL Referanse tilbyr i dag blant annet kredittopplysninger, offentlige registre, eiendomsopplysninger, telefonkatalogen og avisarkiv, og har i dag flere tusen aktive kunder og sterk omsetningsvekst.

Til toppen