Schibsted kjøper Gule Sider-konkurrent

Schibsted Søk øser av sin overflod og kjøper den raskt voksende Internettkatalogen. Gründeren blir rik.

Schibsted har sagt de skal bli store på søk, og de er villige til å betale for det. Nå har de kjøpt seg en katalogtjeneste, den raskt voksende Internettkatalogen. Tjenesten deres, som nylig fikk navnet Sesam, får dermed bedriftssøk.

Schibsted Søk betaler minimum 30 millioner for selskapet, og det kan bli mer, hvis målene fremover oppnås, melder Dagens Næringsliv.

    Les også:

Dermed blir den 27 år gamle gründeren Tor Høieggen ganske rik. Han eide nemlig 80 prosent av selskapet.

Selskapet han startet i 2001 har vært lønnsomt fra første år og har i dag 40 ansatte og en omsetning i fjor på 38 millioner kroner.

Selskapet har kjøpt informasjon om 420 000 bedrifter fra DM Huset, som er tilgjengelige i søket. På toppen av dette selger selskapet bedre synlighet og informasjon i katalogen til disse bedriftene. Da digi.no snakket med selskapet i august, hadde de rundt 12 000 betalende bedrifter i katalogen.

Internettkatalogen har vokst raskt og har nå i overkant av 80 000 unike brukere i uka. Det er fremdeles et stykke opp til konkurrentene Eniro og Gule Sider, som hver har rundt 800 000 brukere i uka.

Søk- og katalogmarkedet er i en kraftig konsolideringsfase. Pengene har virkelig begynt å strømme inn i søk og særlig nyttesøk-bransjen, og små selskaper med vekst blir raskt spist av større.

Rosaindex ble kjøpt opp tidligere i år av Findexa, som eier Gulesider, som nå igjen er i ferd med å bli kjøpt opp av Eniro. Antallet aktører i markedet hadde dermed blitt redusert, hvis det ikke var for at Google er på vei inn i det norske søkemarkedet, at Opplysningen1881.no har skrudd opp internettsatsingen ti hakk. Schibsted Søks oppkjøp av Internettkatalogen vil sannsynligvis skjerpe konkurransen.

Til toppen