Schibsted lanserer skandinavisk byguide

Schibsted-konsernet har inngått en avtale med amerikanske Citysearch. Etter avtalen skal byguiden lanseres i Skandinavia, men konsernet har også sikret seg rettighetene til en rekke andre byer i Nord-Europa.

- På kjøreplanen vår står Stockholm først, og vi kommer til å lansere en cityguide der til våren, sa konsernsjef Kjell Aamot under torsdagens resultatfremleggelse.

Avtalen med CitySearch omfatter også resten av skandinavia, med opsjon på andre byer i Nord-Europa, fortalte Aamot.

Citysearch er en byguide på Internett, som gir interesserte en rask oversikt over hva som skjer innenfor underholdningslivet. I USA har slike guider lenge vært blant de best besøkte nettstedene. Blant annet har Microsoft lansert en rekke guider under navnet "Sidewalk". Disse guidene har tatt store markedsandeler fra lokale aviser.

Avtalen kommer mens Schibsted ennå taper penger på sine tidligere investeringer på Internett. Scandinavia Online i Norge påførte tredje kvartal konsernregnskapet et minus på 51 millioner kroner. Det ser likevel ikke ut til at tapet har fratatt Schibested-ledelsen investeringslysten på nettet.

- Vi kommer også til å se på nye prosjekter innenfor dette området. Vi prøver å analysere ethvert medieprosjekt det er mulig å lansere eller kjøpe, sa Aamot.

Til toppen