Schibsted med solfylt resultat

Norges største medieselskap, Schibsted, la torsdag frem tallene for andre kvartal og første halvår. Resultatene ble bedre enn noen ganger før.

Konsernsjef Kjell Aamot hadde gladnyheter å meddele markedet torsdag da han la frem kvartal- og halvårstallene til mediekonsernet Schibsted.

Tallene var bedre enn noen gang.

Schibsted fikk et resultat før skatt på 1,013 milliarder norske kroner for første halvår. Samme periode i fjor var det tilsvarende resultatet på fattige 71 millioner norske kroner. Resultatet for andre kvartal i år kom på 797 millioner norske kroner, samme periode i år fikk selskapet et resultat på 70 millioner kroner.

Driftsinntektene for første halvår kom på 4,04 milliarder norske kroner, mot 3,634 milliarder i samme periode i fjor. For andre kvartal i år beløp driftsinntektene seg til 2,08 milliarder norske kroner, mot 1,75 milliarder kroner samme periode i fjor.

Det sier seg selv at brorparten av resultatøkningen i Schibsted for første halvår 2000 kommer fra investeringen i Scandinavia Online. Men det er en meget positiv utvikling i selskapets aviser, både i Norge og Sverige.

På nettavisene hadde annonseinntektene steget med hele 200 prosent i første halvår sett i forhold til samme periode i fjor. Schibsted eier VG og Aftenposten i Norge samt majoriteten av aksjene i svenske Aftonbladet og Svenska Dagbladet.

Men nettavisene er ennå ikke lønnsomme. Driftsresultatene i nettavisene for andre halvår var på minus 44 millioner kroner mot 21 millioner kroner i samme periode i fjor. Nettrubrikkselskapet Finn.no er med i denne beregningen.

Schibsteds eierandel i SOL er nå verd 2,6 milliarder norske kroner.

Til toppen