RESULTATERFINANS

Schibsted: Multimedia i riktig retning

Schibsteds multimediasatsing har fremdeles minustegn foran resultatet. Men både kostnader og inntekter har gått opp, og resultatet endte med en marginal forbedring i forhold til første kvartal i fjor.

Hilde Nyman
11. mai 1999 - 20:57
MultimediaKjell Aamot



Innen multimedia har forlagsvirksomhet blitt det største satsingsfeltet nå, etter oppkjøpet av Bladkompaniet.

- Publishing blir tyngre i multimedia, i alle fall for en periode. Den viktigste grunnen til at vi kjøpte Bladkompaniet var at vi da fikk tilgang til Bladcentralen. Det gir Schibsted nye distribusjonsmuligheter, uttalte Aamot.

Konserndirektør på multimedia, Sverre C. Munck, trakk fram en svensk undersøkelse som stadfester Schibsteds posisjon på det nordiske onlinemarkedet.

- En undersøkelse blant 2.000 svenske nettbrukere viser at de bruker ti prosent av sin tid på Internett på Schibsted-relaterte nettsteder som SOL, Passagen og Svenska Dagbladet. Samtidig står Schibsted-nettsteder for 20-25 prosent av annonseinntektene, sa Munck fornøyd.

Undersøkelsen stammer fra Relevant Knowledge, som er et system for måling av besøk på nettsteder. Annonseinntektene er tall fra Schibsted, opplyser Munck.

Multimedia Drifts-
inntekter
1. kv.'99
Drifts-
inntekter
1. kv. '98
Drifts-
resultat
1. kv. '99
Drifts-
resultat
1. kv. '98
Onlinevirksomhet 35 25 -20 -27
Forlagsvirksomhet 56 21 -6 -2
Totalt Multimedia 91 46 -26 -29

Schibsted
Multimedia
1. kv. 1999 1. kv. 1998
Driftsinntekter 91 46
Driftskostnader før poster* 118 75
Driftsresultat etter poster* -26 -29
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.