Schibsted Nett med lukket nettverk?

Telenor Online viser muskler, og skryter av 2.000 nye abonnenter i uken. Mye tyder på at Schibsted Nett svarer med å endre strategi og gå over til et delvis lukket nettverk for abonnentene sine.

Etter sommerferien, har Telenor Online hatt en ukentlig vekst på 2.000 abonnenter. Det betyr at det nåværende abonnenttallet vil fordobles innen 3-4 måneder hvis veksten fortsetter i samme tempo.

Schibsted Nett legger ikke skjul på at deres tall ligger et godt stykke unna erkefienden Telenor. I følge Peer Olav Østli, direktør for drifsavdelingen til Schibsted Nett, har de bevisst unngått markedsføring i sommer for å sette inn støtet til høsten. - Vi sitter i en unik situasjon annonsemessig, med tilgang til en lang rekke medier å annonsere i gjennom Schibsted. Vi kommer til å øke farten betraktelig utover høsten, lover Østli.

Mye tyder nå på at Schibsted Nett er i ferd med å kjenne melkesyren etter langvarig kamp med Telenor om markedsandeler. Bak fasaden som er www.sn.no, er de i ferd med å bygge opp lukkede medlemstjenester. Et norsk svar på America OnLine, med andre ord? - Det vil jeg ikke siteres på. Men vi gjør en rekke tiltak for å skille oss fra Telenor. Vi er ikke tjent med å tilby alt innhold fritt og åpent, mener Østli. Schibsted Nett jobber for tiden med å fylle sin server med innhold. Hvor mye av det innholdet man får se hvis man ikke er SN-abonnent er fremdeles uvisst. Peer Olav Østli gir allikevel klare signaler om at Schibsted Nett har tatt en kraftig revurdering av sin innholdsstrategi.

- Hva internett-abonnenter ønsker i sin abonnementspris tror jeg vil endres kraftig framover. Vi ønsker å tilby våre kunder mer enn å bare være en inngangsport til det store nettet, sier Østli.

Til toppen