Schibsted på hodejakt

Om kort tid starter Schibsted en innholdstjeneste som internasjonalt er kjent som Who's who. Bak står Schibsted og Schibsted Interactive Studio, som ikke vil si når vi på norsk kan søke etter personer på "hvemerhvem.no".

Who's who er en tjeneste som fungerer som en database over personer og finnes på globalt plan i utallige varianter. Størrelsen kan variere fra alle betydningsfulle personer i verden, til lokalmiljøer, bransjemiljøer og oversikter over mistenkte i uløste drapssaker.

Nå skal denne oversikten komme i norsk drakt, men noe mer enn det er foreløpig hemmelig. Heller ikke når tjenesten har norsk premiere, er noe de involverte partene vil kommentere. Men det som er sikkert, er at det er Schibsted gjennom datterselskapene Schibsted Interactive Studio og SOL System som har registrert domenenavnet hvemerhvem.no.

På domeneregistreringen av den norske internettadressen er SOL System ført opp som hostmaster og kontaktperson er Lawrence Clarke, som står oppført under selskapsnavnet Hvem Er Hvem AS. Clarke er ansatt som prosjektleder i Schibsted Interactive Studio.

- Vi har ikke kommet langt nok i prosessen til å snakke om det. Det er nok enda en måned til vi kan legge fram en skikkelig selskapsstruktur og har noe å presentere. Men softwaren er ferdig, i tillegg til intensjonsavtaler, forteller daglig leder i Schibsted Interactive Studio, Per Håkon Fasting til digi.no.

- Blir denne tjenesten identisk det amerikanske konseptet av Who's who?

- Nei, ikke kopi av den amerikanske, vi har laget softwaren selv, men skal ha noen investorer på plass før vi sier noe mer om dette, understreker Fasting.

I Schibsted er konserndirektør for multimedia Sverre C. Munck også sparsom med kommentarene utover at han kan bekrefte at tjenesten er på vei til Norge

- Dette er et prosjekt vi har under utvikling. Vi har utviklet piloter og intensjonsavtaler med kunder, men jeg vil vente med ytterligere kommentarer til dette er mer klart, sier Munck. Han vil ikke si noe om tidsaspektet, for det kan like gjerne være "neste uke eller om en måned".

Internasjonalt er navn som whoswho.com/net/org opptatt av ulike samletjenester. International Who is who er en tjeneste (se tjenestene i margen) som representerer én av mange internasjonale databaseoversikter hvor man må være medlem for å bli oppført.

Bak tjenesten står selskapet Gibralter Publishing, og de har som mål å samle "the best of the best" i sin base og koble folk til gjensidig forretningsmessig suksess.

De som føler seg hjemme under denne betegnelse, kan søke et styre om å bli med i basen. Eller så kan man bare få et søknadsskjema i posten.

Da har sannsynligvis noen anbefalt deg, skriver Whoswho om seg selv på tjenesten. En utvelgelses-komité vurderer så alle søknader. På tjenesten er det opplyst at de får inn 150.000 søknader hvert år, men innvilger kun 15.000. Det er i dag rundt 70.000 personer i databasen, og de som er oppført betaler for bli medlemmer etter å ha blitt godkjent.

Til toppen