FORBRUKERTEKNOLOGI

Schibsted reorganiserer rubrikk-satsningene

Men Finn.no tjener så godt at de fortsatt får stå på egne ben, og rapportere direkte til konsernledelsen.

25. apr. 2008 - 09:24

Mediekonsernet Schibsted har på mange områder lykkes godt med å gå fra å være en gammeldags mediebedrift, til å bli en stor og vellykket aktør på internett.

Spesielt vellykket har konsernets satsning på Finn.no vært. Selv om de slet like mye som Sesam i begynnelsen, har Finn.no blitt et av konsernets store pengemaskiner.

Mens aviser i andre land, og da spesielt de som opererer i det amerikanske markedet, har mistet store deler av sine rubrikk-inntekter til nykommere som Craigslist, har Schibsted klart å videreføre og styrke sin posisjon innen rubrikkannonser.

Nå omorganiserer Schibsted sin rubrikksatsning for å bli mer effektiv, og trolig for å møte økt konkurranse fra globale aktører som Craigslist. I en børsmelding forteller Schibsted at de samler alle nettstedene for rubrikkannonser under en ledelse i et selskap som blir hetende Schibsted Classified Media (SCM).

Det eneste unntaket er Finn.no. De er et av konsernets mest vellykkede datterselskaper, og er et datterselskap av Aftenposten. De skal etterhvert inngå som en del av Media Norge-konsernet.

- Markedet for rubrikkannonser på internett er fortsatt i god vekst, og det er gode muligheter for utvikling av nye virksomheter her. Gjennom etablering av en egen enhet med dedikert ledelse og et uttalt mandat for ytterligere vekst, og som disponerer over konsernets ledende virksomheter innenfor online rubrikk, har Schibsted lagt grunnlaget for å kunne ta nye posisjoner i nye markeder, og samtidig sørge for verdiøkning innenfor eksisterende virksomheter. Et tett samarbeid med FINN vil sikre kunnskapsutveksling til felles beste, sier Sverre Munck, konserndirektør i Schibsted, i en pressemelding.

I 2007 bidro de internasjonale rubrikkselskapene med en omsetning på cirka 2 milliarder kroner, og et driftsresultat på 290 millioner kroner.

Den internasjonale rubrikksatsningen vil bli ledet av Rolv Erik Ryssdal, som kommer fra stillingen som administrerende direktør i VG.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.