Schibsted selger ut svensk byguide

Tjenesten Alt om Stockholm som er eiet av Schibsted Multimedia blir solgt ut til svenske TV4.

Det norske mediekonsernet Schibsted har vedtatt å selge ut sin Internett-byguide Allt om Stockholm til det svenske TV-selskapet TV4. Som begrunnelse for sitt salg oppgir Schibsted et ønske om å konsentrere sin satsing om lokal informasjon til Stockholmsborgerne via sine aviser Aftonbladet og Svenska Dagbladet. TV4 på sin side ønsker å benytte Internett-guiden i en kobling med lokalTV-stasjonen TV4 Stockholm.

Tjenesten Allt om Stockholm er opprinnelig utviklet av og i samarbeide med amerikanske CitySearch som også har bidratt til å utvikle Alt om København hvor Schibsted eier 49 prosent. Da selskapene i 1997 etablerte dette samarbeidet var ambisjonene store, hvor man så for seg en byguide for alle de store skandinaviske byene og med opsjoner for også andre europeiske byer. De to byguidene med Stockholm og København, som var de eneste som kom ut av vuggen, har i lengre tid slitt med problemer og ikke lykkes med å få opp lønnsomheten.

Den svenske guiden har hatt en svak utvikling i trafikken med 173.000 unike brukere i måneden for juli 2000 til dagens nivå på 150.000 unike brukere. I årsregnskapet til Schibsted for 1999 er byguiden ført opp med en omsetning på nesten 10 millioner kroner.

Når suksessen uteble, skrinla man i Schibsted også planene om å etablere byguiden Alt om Oslo. Dog rakk man å etablere selskapet Alt om Oslo AS. Nå har Aftenposten overtatt denne rollen for Schibsted med lokalguide i sin egen nettsatsing.

Ifølge pressemeldingen fra Schibsted vil salget medføre en mindre regnskapsmessig gevinst. som gjøres i fjerde kvartal. Hva som er den reelle kjøpesummen eller hvordan vederlaget skal gjøres vil ingen av de involverte parter oppgi.

Til toppen