Schibsted sikter mot CNN

CNN får nå også danske og norske versjoner. I likhet med CNN i Sverige kommer SOL sannsynligvis til å være sterkt representert i driften og utforming av den norske versjonen av CNN Interactive.

Markedssjef i CNN Sverige, Alecsander Kucinic forteller at man har kommet såpass langt i prosessen med å utvide CNN-konseptet til også omfatte Norge og Danmark, at man går og tenker på en lanseringsdato.

- Jeg tror at vi kan være ute i begynnelsen av november. Ansatte både på journalist- og sjefsplan er ikke klart, for vi må kikke på formen selskapet skal ha. Den beste løsning vil være å samarbeide med søsterselskapet SOL i Norge, sier Kucinic til digi.no.

Om SOL kommer til å være leverandør av det redaksjonelle eller det tekniske eller begge deler, er ennå ikke avgjort.

- Vi har flere interesserte. Men det er klart, i dag drives svenske CNN av SOL i Sverige, og SOL er en del av Schibsted. Vi ser helst at det blir SOL, men det kan også bli aviser i Schibsted-konsernet som leverer det redaksjonelle, sier Kucinic.

Layouten på den norske og danske utgaven av CNN kommer til å bli identisk med den svenske, som blir presentert i ny drakt i oktober.

- Det svenske nettstedet skal få ny layout med ny struktur og nye elementer i oktober. Slik vil også den norske og danske tjenesten bli seende ut, bare med norske og danske nyheter selvfølgelig, sier Kucinic. Planen er å lansere den norske og den danske tjenesten samtidig, for å få en sterkere markedsføringseffekt.

Adressen til svenske CNN går via tjenesten Passagen, som eies av Telia, Telenor og Schibsted, og lyder "cnn.passagen.se". Domenenavnet til den norske og danske tjenesten kommer ikke primært til å være "cnn.no" og "cnn.dk". For å sikre at ikke potensielle lesere går seg vill i jakt på CNN, er det planer om å ha flere paralelle domenenavn.

- Vi kommer til å legge opp den norske og danske tjenesten på samme måten som den svenske når det gjelder domenenavnet. Vi vil at det skal merkes hvem som er våre samarbeidspartnere. Det kan være vi kommer til å ha begge adressene, men det er ikke bestemt, sier Kucinic.

Trafikktallene for svenske CNN er ifølge Kucinic rundt 200.000 regelmessige besøk i måneden og omtrent 4 millioner sidevisninger.

- Ambisjonene i Norge ligger på det samme som er i Sverige. Folkemengden er jo mindre, så vi satser på samme penetrasjon i markedet. Det skal vi nok fikse, sier Kucinic entusiastisk.

I Norge bekrefter Knut Falchenberg i Schibsted at SOL AB har rettighetene til CNN i hele Skandinavia.

- SOL AB sitter på de skandinaviske rettighetene til CNN, og man snakker i dag med SOL i Norge og Danmark leveranse av det redaksjonelle på tjenesten. Det blir enten SOL eller noen av avisene i Schibsted-stallen, sier Falchenberg.

- Hvilke aviser tenker dere på?

- Aviser med internettaktiviteter av en viss størrelse, svarer Falchenberg hemmelighetsfullt.

Til toppen