Dette er nøkkeltallene Schibsted-konsernet la fram i dag:
Konsern | 1999 | 1998 |
Driftsinnt. | NOK 7,51 mrd. | NOK 6,63 mrd. |
Driftsres. | NOK 172 mill. | NOK 318 mill. |
Res. før skatt | NOK 114 mill. | NOK 267 mill. |
Driftsmargin | 2,3 prosent | 4,8 prosent |
Fortj.margin | 0,4 prosent | 2,6 prosent |
Egenkap.andel | 33,3 prosent | 37,3 prosent |
Resultat per aksje | NOK 0,61 | NOK 2,48 |
Utviklingen innen multimediabiten omtales i selskapets resultatrapport som "meget positiv i 1999". Annonseinntektene øker og resultatet er forbedret som følge av verdiøkning og salg av eierandeler.
SOL-selskapene hadde samlet sett annonseinntekter i fjor på 79 millioner kroner, en økning på 39 millioner fra 1998, ifølge resultatrapporten.
Nedenfor finner du nøkkeltallene for Schibsteds multimediavirksomhet:
Multimedia | 1999 | 1998 |
Driftsinnt. | NOK 494 mill. | NOK 242 mill. |
Driftsres. | NOK - 14 mill. | NOK - 179 mill. |
Res. før skatt | NOK - 27 mill. | NOK - 205 mill. |
Driftsmargin | (2,8 prosent) | (73,9 prosent) |
Konsernets nettaviser i Norge og Sverige kan skryte av å ha over tre millioner brukere hver måned. Tar en med nettsteder Schibsted kontrollerer eller har eierinteresser i snakker en om nærmere ti millioner månedlige brukere, ifølge resultatrapporten.
Nå skal Schibsted prioritere nettsatsingen på såkalte massemarkedsportaler, papiravisenes nettbaserte aktiviteter og investeringsvirksomhet innenfor vekstsegmenter på online-sektoren.