Schibsted skyter inn fem millioner i svensk e-handel

Schibsted-eide European Media Ventures har investert fem millioner i et svensk samhandlingsselskap som har gitt opp utlandet, utsatt børsnoteringen og er verdsatt til kun 17 millioner.

BlueMarx er en svensk coshopping-tjeneste på Internett i samme liga som CoShopper og LetsBuyIt. De konkurrerer om kunder som har tro på lavest mulig priser gjennom kollektiv handel.

Dette svenske e-handelselskapet svidde av 9,1 millioner svenske kroner på internasjonale satsinger i fjor og omsatte for kun 600.000 i utlandet. Virksomheten i landene de var inne i, Singapore og Tyskland, er nå enten lagt ned eller lagt på is. Dette for å se om den svenske virksomheten kan gå med overskudd innen overskuelig fremtid.

En planlagt søknad om børsnotering i Stockholm første kvartal 2001, er også utsatt.

Den svenske tjenesten omsatte for 39,4 millioner kroner i 2000 og gikk på et driftunderskudd på 29,9 millioner svenske kroner. Det er satt i gang et rasjonaliseringsprogram i selskapet som skal føre fram til en løpende lønnsomhet i begynnelsen av 2002.

Målet for i år er å øke omsetningen til 60 millioner kroner og i 2002 til 80 millioner. Da skal selskapet også gå 6 millioner i pluss. Det skriver e-handelsaktøren selv i en pressemelding.

Schibsted-eide European Media Ventures (EMV) har altså investert fem millioner i dette prosjektet, og kapitalen som benyttes, er reklameplass i svenske medier med Schibsted-tilknytning, blant annet i Aftonbladet og Svenska Dagbladet.


I tillegg får BlueMarx fem millioner i emisjonen fra andre internasjonale investorer. Prisen er 10 kroner aksjen, og investeringen gjør European Media Ventures til største enkelteier med i underkant av 30 prosent av aksjene.

Schibsteds investeringskonstellasjon har sprunget ut av Aftonbladets Hierta Venture og SvD Venture og sitter med et 20-talls internettselskap i porteføljen.

I løpet av neste år skal EMV eie selskaper som dekker hele Europa, flesteparten av investeringene er per i dag i norske og svenske selskap, og EMVs har kontorer i Oslo og Stockholm. Fokuset er eierandeler i konsument-tjenester innen sektorer som Internett, mobilt og fast bredbånd, samt digital-TV.

Investeringen i BlueMarx skjer like etter at Hierta Venture/European Media Ventures kvittet seg med eierandelen i den svenske coshopper-tjenesten MamaOnTheNet i begynnelsen av mars.

Som minoritetsaksjonær, solgte Schibsted-selskapet sin andel av medlemstjenesten til PrisXtra, en familiebedrift i Stockholms-området som styrer tre lavprisbutikker innen dagligvarer og næringsmidler.

MamaOnTheNet er blitt integrert i handleportalen NetXtra og har i integrasjonen mistet tilbud som vask pluss tørk av klær og hjemkjøring av videofilmer.
Til toppen