RESULTATERFINANS

Schibsted skyter inn fem millioner i svensk e-handel

Schibsted-eide European Media Ventures har investert fem millioner i et svensk samhandlingsselskap som har gitt opp utlandet, utsatt børsnoteringen og er verdsatt til kun 17 millioner.

30. mars 2001 - 09:37
BlueMarxCoShopperLetsBuyIt

Dette svenske e-handelselskapet svidde av 9,1 millioner svenske kroner på internasjonale satsinger i fjor og omsatte for kun 600.000 i utlandet. Virksomheten i landene de var inne i, Singapore og Tyskland, er nå enten lagt ned eller lagt på is. Dette for å se om den svenske virksomheten kan gå med overskudd innen overskuelig fremtid.

En planlagt søknad om børsnotering i Stockholm første kvartal 2001, er også utsatt.

Den svenske tjenesten omsatte for 39,4 millioner kroner i 2000 og gikk på et driftunderskudd på 29,9 millioner svenske kroner. Det er satt i gang et rasjonaliseringsprogram i selskapet som skal føre fram til en løpende lønnsomhet i begynnelsen av 2002.

Målet for i år er å øke omsetningen til 60 millioner kroner og i 2002 til 80 millioner. Da skal selskapet også gå 6 millioner i pluss. Det skriver e-handelsaktøren selv i en pressemelding.

Schibsted-eide European Media Ventures (EMV) har altså investert fem millioner i dette prosjektet, og kapitalen som benyttes, er reklameplass i svenske medier med Schibsted-tilknytning, blant annet i Aftonbladet og Svenska Dagbladet.


I tillegg får BlueMarx fem millioner i emisjonen fra andre internasjonale investorer. Prisen er 10 kroner aksjen, og investeringen gjør European Media Ventures til største enkelteier med i underkant av 30 prosent av aksjene.

Schibsteds investeringskonstellasjon har sprunget ut av Aftonbladets Hierta Venture og SvD Venture og sitter med et 20-talls internettselskap i porteføljen.



MamaOnTheNet

PrisXtra

NetXtra
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra