Schibsted sliter i konkurranse mot Google

Schibsteds søkemotor Sesam sliter - salget av søke-annonser stiger, men det gjør også tapene.

Google spiser markedsandeler i USA og her i Norge er selskapet representert på to fronter - både gjennom sin egen nettadresse og gjennom Eniro-eide Kvasir, som servere Google-treff på sitt søk.

Dette var konkurransebildet da Schibsted opprettet søkemotoren Sesam, men muligheten for et overskudd ligger enda lengre frem i tid. Det medgir Schibsted i resultat-presentasjonen media-konglomeratet la frem på onsdag.

Tallene viser omsetningen for Schibsted Søk, som består av Sesam og den mindre Internettkatalogen, øker sammenlignet med i fjor. I tredje kvartal i år omsatte Schibsted Søk for 19 millioner kroner, opp fra 10 millioner i tredje kvartal i fjor.

Men det hjelper ikke, for tapene øker i stedet for at Sesam nærmer seg et overskudd. På et annonsesalg på 19 millioner, tapte Schibsted 24 millioner kroner i tredje kvartal.

Tallene understreker hvor dyrt det er å drifte server-løsningen selv for en søkemotor som bare dekker Norge. I tillegg krever søkemotorer en stab med teknikere som tilpasser og justerer.

I sin presentasjon oppsummere Schibsted situasjonen med at "omsetningen er fremdeles begrenset og og det tar lengre tid å skape null-resultater enn ventet".

Det store lyspunktet er at trafikken vokser - i uke 42 hadde Sesam 344,800 unike brukere, påpeker Schibsted.

Det har ikke lykkes digi.no å komme i kontakt med Sesam-sjef Mikal Rohde.

Til toppen