Schibsted Søk kommer i november

Schibsted Søk skal lanseres om fire uker. Uten sterke norske aktører vil Google ta alt, mener Mikael Rohde.

Hva bør norske nettsteder være mest redd for: Å domineres av en fjern herre i USA eller en lokal herre som følger med i Norge? Allerede før lanseringen av søketjenesten Sesam opplever Mikael Rohde at konkurrenter omtales som «utfordrere» av hans Schibsted Søk. Det har definitivt en effekt å være eid av landets største mediehus.

- Lanseringsdatoen nærmer seg, det skal skje en gang ganske nær midten av kvartalet vi nå er inne i, røper Rohde. Det er mye som skal gjøres, for dette er nytt territorium for Schibsted. Motivasjonen for fremstøtet handler en del om Google.

Michael Rohde tegner et fremtidsbilde der Google ikke bare er selskapet som har sverget å ikke utføre ondskap, men et selskap som bruker sin dominans på ett område til å erstatte nye områder. Fra søk går de over til gulesideraktivitet, netthandel, auksjon og rubrikk. Tidligere partnere kan bli spist opp, som Microsoft har spist selskaper til frokost med nye funksjoner i Windows.

Rohde stopper i fortellingen et godt stykke før han selv ikler seg skinnende rustning for å kjempe mot udyret, men antyder at Googles ekspansjon vil ha større effekt på det norske markedet enn at vi får en god søkemotor.

Google er priset skyhøyt på børsen, og i den prisen er det innbakt forventninger om voldsom vekst, ikke bare på søk og annonsenettverk. Presset vil sannsynligvis øke for å utvide til nye markeder, og tjenestene er allerede på markedet som betaversjoner, slik som Google News, Froogle og Google Local (en gulesidertjeneste).

Lenge var Google bare en nyttig partner, men med en slik ekspansjon på trappene kommer det forsvarsreaksjon fra lokale og regionale aktører. Schibsted Søk er både en offensiv satsing, og et forsvar, innrømmer sjefen, Michael Rohde.

For søk har de ikke vært inne i, men deler av ressursene de trenger for å bli store, ligger allerede i selskapet. På innholdssiden har de spesielt god tilgang til avisarkiver, 400 000 artikler er digitalisert, og på distribusjon er de større enn de fleste. Nettsider som aftenposten.no, vg.no og finn.no har enorme brukertall hver uke.

Rohde mener han også har ny funksjonalitet å tilby brukerne, og ikke minst, lokal tilpassing.

– Måten å legge frem søkeresultatet er betydelig forskjellig fra konkurrentene, vi vil skille oss ut, mener Rohde.

– Vi vil sette sammen katalog og nettsøk, men ikke på samme måte som Kvasir, sier han, uten å ville beskrive det mer presist.

Betatestere er allerede sluppet løs på tjenesten, så det finnes flere som vet hva han snakker om. Rohde mener pakketeringen av strukturert og ustrukturert materiale sammen vil gi en liten revolusjon i bransjen.

Rohde har også planer som han mener kan utvide bruken av resultatavhengig annonsering i gulesidersammenheng i Norge. I dag regner han med at dette markedet, som domineres av Googles Adwords-program og Yahoo-eide Overture, har en årlig verdi på 50 millioner i Norge. Til sammenlikning regner Rohde med at katalogmarkedet (gulesider og deres konkurrenter) er på rundt 400 millioner kroner.

– I Norge er faste oppføringer i gulesiderkataloger dominerende. Resultatbaserte søkeannonser utgjør fem prosent av det norske markedet, i USA er det 50 prosent. Det blir kanskje ikke like høy andel i Norge, for små bedrifter vil nok i mindre grad sette seg ned og by på nøkkelsøkeord. Men det er her det vil vokse mest fremover, mener Rohde.

Konklusjonen for Schibsted er at de må bli mer som Google. Det holder ikke med søkemotor, de må ha annonsenettverk også.

– Vi begynner med det når vi har noe å selge, sier Rohde.

Schibsted vil på sikt skaffe seg partnere, og Rohde lover at selskapet skal være nøytrale i forhold til om partnerne er interne fra Schibsted eller ikke. For å demonstrere dette har de gått i partnerskap med Dagbladets TV-sider.

– Fordi vi synes de er best, sier Rohde.

Google og Yahoo blir en trussel for flere av disse potensielle partnerne, og flere vil se det slik i Europa, mener Rohde. Men vil ikke Schibsted også bli en trussel? Rohde har ikke noe fullgodt svar på dette, men lover penger til partnere.

– Vi skal bli like flinke som Google til å tilby andeler av annonsekronene, sier Rohde.

Til toppen