Schibsted-strid om TV 2-guide

VG har gjort avtale og synes det er helt greit, mens Aftenposten reagerer sterkt på TV 2 siste lansering på web, Nyhetskiosken.

TV 2s nyhetsportal på Nyhetskiosken fra TV 2 ble lansert tidligere i uken på egne websider av ansvarlig redaktør i TV 2, Kåre Valebrokk.

- Tilbudet virker fornuftig, og vi henvender oss til flere grupper. Den interaktive satsingen fremover blir offensiv, sa Valbrokk i forbindelse med lanseringen.

Uten å gjøre spesifikke avtaler med alle innholdsaktørene har TV 2 startet en oppdatert lenkeguide med nyheter som refreshes hvert femte minutt.

Mens VG har gjort en avtale om stoffutskifting, er Aftenposten kun orientert. Det setter redaktør Terje Avner i Aftenposten liten pris på:

- Jeg har sendt en mail til Ivar Steen Johnsen som er redaktør av TV 2s internettvirksomhet. Jeg har i den uttrykt min forundring over måten dette er gjort på, sier Terje Avner til digi.no. Han sier han har fått mange henvendelser om lenking av Aftenposten i de årene han har sittet som redaktør i Aftenposten Interaktiv.

- Vi tillater som regel en tittel med lenke. Når det gjelder ingress og bilder sier vi stopp, sier han og avventer svaret fra TV 2. Avner viser til at relasjonene blant annet er formalisert i forhold til storportalen SOL, som er en annen aktør innen Schibsted-familien.

Frode Nielsen er multimediesjef i VG og har tidligere gått aggresivt ut mot aktører som har knabbet VGs innhold på web til portalene sine. Han presiserer imidlertid overfor digi.no at det dreier seg om useriøse aktører uten avtale.

Les tidligere sak her:


VG vil avklare portalprinsipper

- Vi har gjort en kortsiktig avtale med TV 2 om dette, så det er helt i orden for oss. Jeg kan ikke si noe om de andre aktørene, sier han.

Kjell Øvre Helland er nyhetsredaktør for kiosk-tjenesten til TV 2. Han er generelt ikke bekymret for spørsmålet om opphavsrett. Han har sendt ut og informert alle aktørene som det lenkes til i tjenesten i forkant, en informasjon som Terje Avner i Aftenposten bekreftet å ha mottatt, men som Aftenposten-redaktøren karakteriserer som svært "rund i formen".

- Jeg tror dette med søkemotorer er kommet for å bli og at dette med lenkeguider etter hvert vil bli hyllevare hos alle de store aktørene, mener Helland om tjenesten som altså gratis utnytter noe av det internettet har å by på av tilgjengelig informasjon.

Til toppen