Schibsted tapte 51 millioner på nett

Schibsted-konsernet endte med et driftsresultat på 477,3 millioner kroner per tredje kvartal. Men selskapets satsing på Internett gir fortsatt røde tall i boka. Driftsresultatet for denne satsingen endte i tredje kvartal på 51 millioner kroner i minus.

- Vi har brukt for mye tid på å utvikle teknologi, det kan vi i etterpåklokskapens lys se, sa konserndirektør for økonomi og finans Sverre C. Munck, som en kommentar til de negative tallene fra nettsatsingen.

Mens papiret i bedriften selges unna som aldri før, med resultatmarginer på 17,5 og 17 prosent for Verdens Gang og Aftenposten, sitter konsernet fremdeles og venter på nettannonsørene. I Norge ble driftsresultatet fra SOL negativt med 51 millioner kroner, sammenlignet med et tap på 61 millioner kroner i samme periode i fjor.

- Vi tror både annonsemarkedet og handelen på nettet kommer, men det har tatt lengre tid enn vi regnet med, sa Munck.

Avventende holdninger til Internett fra de store merkevareannonsørene og forsinkelser i implementering av en standard for sikre betalingsløsninger på Internett er noe av årsaken til at markedet ennå ikke er der, mener konsernet. Til tross for at Schibsted regner med betydelige driftsunderskudd i alle de skandinaviske landene innenfor dette driftsområdet, kommer konsernet fremdeles til å opprettholde satsingen på nye medier.

- Men det vil bli mindre prioritet på den teknologiske delen, opplyste økonomidirektøren.

Denne strategien gjenspeiles i SOL AB i Sverige, der konsernet i tredje kvartal hadde lagt ned 27 millioner i etableringen av selskapet, og den danske utgaven som nå er på vei ut av startgropa. I begge disse landene har fokuset vært innholdsproduksjon.

- Vårt ambisjonsnivå innenfor nye medier er fortsatt høyt. Vi tror at dette kommer, og vi vil fortsatt se på nye prosjekter innenfor dette området, sa konsernsjef Kjell Aamodt under resultatfremleggelsen torsdag.

Til toppen