Schibsted vant svensk internettpris

Etter en knallhard drakamp helt opp til deadline, bestemte de svenske nettbrukerne at Schibsteds Aftonbladet fortjente "Det Stora Internetpriset 99". Sterk mobilisering av svenske Bonnier hjalp lite, Aftonbladet.se kapret over 45 prosent av stemmene.

Egentlig var det en omkamp mellom fire finalister, men til slutt ble det en drakamp mellom to av de største mediekonsernene i Norden: Bonnier prøvde onsdag å mobilisere sine ansatte til å stemme på Lars Save, mannen som har bygget opp området for elektroniske forretningstjenester hos Bonnier. Schibsted eier på sin side Aftonbladet.

Med 6.000 ansatte skulle man tro det ville gi et visst utslag, men oppfordringen synes ikke å ha gått hjem hos de Bonnier-ansatte. Avstemningen var slutt klokken 11 i dag og 28,4 prosent hadde stemt på Save. Det er 2.256 av totalt 7.942 som avga sin stemme i løpet av drøyt tre dager.

Aftonbladet.se fikk til sammenlikning 3.585 stemmer, noe som muligens illustrerer at Aftonbladet har kommet en smule lenger på Internett enn Nordens største mediekonsern, Bonnier. I en kommentar til en artikkel i Resume.se avslører til og med en Bonnier-ansatt at han ville stemme på Aftonbladet, til tross for oppfordringen om å stemme på Bonniers egen kandidat.
Les også
Bonnier mobiliserer 6.000 ansatte for å vinne pris fra Schibsted

Det er bransjeorganisasjonen BitoS som arrangerer "Det Stora Internetpriset 99" i samarbeid med reklame- og mediebladet Resumé. I juryen har blant annet tidligere statsminister Carl Bildt som nå har laget sine egne hjemmesider og blant annet er blitt rådgiver for merkevarekjeden Dressmart. I tillegg sitter markedssjefen i internettkonsulent-selskapet Razorfish og administrerende direktør e-handelstedet LetsBuyIt.


I kveld deles prisen ut på Webbspelen 99, svensk mesterskap i interaktiv kommunikasjon, arrangert av Resumé.

Til toppen