Kjell Aamot, konsernsjef i Schibsted, frykter at annonsemarkedet på Internett vil roe seg betraktelig i 2001.
- Vi kan ikke vente å se de samme økningene som vi har sett i år. Det blir med andre ord ingen dobling neste år, sa Aamot på presentasjonen av Schibsteds resultat for tredje kvartal. Aamot tror at annonsemarkedet på nettet vil vokse, men da med mellom 20 og 50 prosent.
- Dette er svært usikre tall, men det er slik vi ser det, sier Aamot.
Han mener også at det kan bli smalhans i nett-annonsemarkedet i fjerde kvartal.
- Da kan vi få en kraftig smell. Dette er på grunn av "dotcom" selskapene som den siste tiden har forsvunnet fra markedet, sier Aamot.
Scibsted eier foruten de norske storavisene Aftenposten og VG også de svenske storavisene Aftonbladet og Svenska Dagbladet.
Massedøden av små oppkomlinger på nettet de siste månedene samt et stramt kapitalmarked har bidratt til at markedsbudsjettene barberes, noe som får konsekvenser for selskaper som lever av nettannonser.
En eventuell nedgang, hevder Aamot, vil derimot ikke innvirke på den ambisiøse satsningen konsernet har hatt med sine nettaviser. - Her skal vi holde samme tempo, og vi opprettholder de ambisiøse planene, sier Aamot.
- Markedssituasjonen er ikke bare negativ for Schibsted. Nå har vi en rekke spennende muligheter i markedet.
Schibsteds nettaviser har så langt i år omsatt for 146 millioner norske kroner mot 49 millioner kroner samme periode i fjor. Nesten alt av dette er fra annonser. (Tallene inkluderer også rubrikk-tjenesten Finn.no)
Driftsresultatet for nettavisene havnet på negative 62 millioner kroner, som er en forverring fra samme periode i fjor da resultatet ble på minus 36 millioner norske kroner. Grunnen er at driftskostnadene, utenom redaksjonelt innhold, kom på 208 millioner kroner så langt i år, mens den i fjor samme periode var på 85 millioner kroner.
- Vi har satset ganske betydelig. Men denne kostnadsveksten er meget kontrollert, sier Aamot.
Utvikler norsk versjon av Open AI-verktøy: – Kan bli like god som deg