Schibsted vil søke mobillisens

Schibsted vil bli en aktør i mobilmarkedet og vurderer å søke på en av de fire UMTS-mobillisensene som utlyses senere i år. Selskapet vil også samarbeide med etablerte aktører for å tilby mobiltelefoni i privatmarkedet både i Norge og Norden forøvrig.

Det opplyser Schibsted i en børsmelding.

Schibsted vil etablere portaler for mobile tjenester som brukeren skal kunne få tilgang til gjennom nye mediekanaler som WAP-telefoner, dagens GSM-telefoner og håndholdte brukerenheter (PDA). Tjenestene vil rette seg både mot forbrukermarkedet og næringslivet. Disse satsingene vil koordineres med konsernets aviser.

Mediekonsernet har fattet interesse for de nye mobillisensene fordi de gir tilgang til langt høyere overføringshastigheter enn dagens mobiltjenester, og vil blant annet kunne åpne for en rekke nye tjenester. Som for eksempel multimedietjenester der bilde, tekst, tale og video kan kombineres.

Schibsted er også interessert i UMTS-lisenser i andre nordiske land og vurderer nå markedet med tanke på å søke alene, eller sammen med andre.

- En interessant utvikling som ikke er overraskende. Schibsted er den første ikke-telekomaktør som sier de vil engasjere seg innenfor telekom. Schibsted er en av de største innholdsleverandørene i Norge. Vi ser en dreining fra teknologi og aksess over til innhold og tjenester, sier daglig leder i analyseselskapet Norsk Telecom, Tore Aarønæs.

Han mener det er helt naturlig at slike aktører interesserer seg for telekommarkedet med ønske om å posisjonere seg.

- Tele pluss innhold er sant, konstaterer Aarønæs. Han tror at NRK, som sammen med TV2 er de største innholdsleverandørene i Norge, kan bli viktige partnere for teleselskap med tanke på innholdssiden.

- Det blir litt tøffere for NRK som beveger seg i et mer regulatorisk minefelt, der det er litt andre krefter som river og sliter. Aarønæs sier at om NRK og Norkring hadde vært private ville de allerede vært involvert i telekom, for eksempel i forbindelse med nye mobillisenser.

Han ser for seg Schibsted i samarbeid med et mobilkonsortium som en liten norsk utgave av TimeWarner.

- Dette er en god nyhet for telebransjen. Det blir viktig for Schibsted å velge riktig partner. Denne meldingen kan tyde på at de alt har valgt partner, sier han og tror det er lurest for selskapet å kanskje satse på en av utfordrerne.

Til toppen