Schibsteds oljeportal lanseres i helgen

Vendor ITC lanserer sin handelsplass for oljenæringen denne helgen. Selskapet er først ute med e-handelsløsning for en bransje hvor omsetningen ligger på ti milliarder kroner hvert år. Schibsted, som eier 33 prosent av selskapet, kan ha gjort en storslått investering.

Det stavangerbaserte selskapet Vendor ITC har utviklet en metode for å koble varekataloger mot hverandre slik at kjøpere kan søke i produktkataloger hos leverandører uten at de trenger å dele de samme produktkodene.
Les hva digi.no skrev om selskapet i vår:
Schibsted entrer oljebransjen
Selskapet har utviklet en handelsplass på nettet som løser et av oljebransjens virkelig store problemer: Det er nemlig slik at det ikke finnes en standardkatalog for bulkvarer - som rør, muttere, koblinger, plater - og andre produkter.


Skal man kjøpe et rør av den og den typen, sender en koden i sin egen bedriftskatalog. Leverandøren må da finne frem i samme katalog og koble dette med sin egen, før man finner rette produkt. Selv etter mange standardiseringsprosjekt i oljebransjen, har man ikke kommet frem til løsningen.

Men Vendor mener de sitter på svaret: I all korthet går det ut på at den som for eksempel skal kjøpe et rør, taster inn sin egen katalogkode på produktet hun skal ha i Vendors Internett-baserte løsning. Med en gang kommer produktene som vedkommende skal ha opp på skjermen, og man kan bestille direkte.

digi.no skrev om Vendor tidligere i år, da selskapet var i utviklingsfasen. Mandag neste uke skal løsningen lanseres, i etterkant av oljemessen ONS (Offshore Northern Seas) i Stavanger. Syv leverandører innenfor bulk (alle mulige standardiserte duppedingser som oljeindustrien på norsk sokkel trenger) har allerede kastet seg på.

- Jeg har svært tro på prosjektet nå. Det går absolutt rette veien, sier Gunnar Hviding, som var med å starte selskapet.

De syv leverandørselskapene som har meldt seg som partnere til Vendor ITC omsetter hvert år for i størrelsesorden 2 til 2,5 milliarder norske kroner. Det totale markedet av produkter som Vendor har fokusert på ligger rundt 10 milliarder kroner, av i alt 40 til 50 milliarder kroner i årlige investeringer.

- Vi vil ikke kommentere noen tall, men dette er et interessant marked, sier Hviding.

- Planen fremover er å få ting på skinner i Norge, få trafikk og omsetning på tjenesten. Deretter er det internasjonal ekspansjon, og da til markeder som London, Houston og Singapore, sier Hviding, som ikke ser bort fra at teknologien kan benyttes på andre nisjemarkeder enn olje- og gassnæringen.

Selskapet planlegger å ha en emisjon i september. Da er det en industriell partner som vil bli invitert med. Ved forrige emisjon hentet selskapet inn fem millioner kroner fra Schibsted. For disse pengene fikk mediekonsernet 33,3 prosent av aksjene. Dette priset selskapet til 15 millioner kroner.

Til toppen