Screen Media har startet på nytt

Screen Media har kastet alt og snudd fokus. For det ble aldri noe av Taiwan-kontraktene og salgsarbeidet til finansakrobaten Thomas Øye.

Den norske produsenten av surfemaskinen Freepad, Screen Media, arbeider fremdeles med å skaffe mange nok ordrer til å starte produksjonen.

For selskapets surfemaskin blir stadig bedre. Med trådløs forbindelse skal du få en liten og lett surfemaskin med trykkfølsom skjerm i stedet for tastatur.

Freepad skal om - eller når - den kommer i produksjon gi deg følgende: Nettleser, mediaspiller for lyd og video, fjerntilgang til PC-er og avspilling av innhold fra slike, e-post, instant messaging-klient, scratch-pad for å tegne og notere på skjermen, og etter hvert mulighet for å se på TV.

Men før dette blir virkelighet må selskapet skaffe nok salgskontrakter.

- Det koster mellom fem millioner og seks millioner kroner å sette i gang produksjonen. I gode tider kunne man gjort dette på spekulasjon, men nå er det vanskelig å skaffe pengene før man har sikret seg kontrakter på forhånd, sier Screen Media-sjef Harald Grytten til digi.no.

Selskapet må altså få samlet nok kontrakter før man kan starte emisjonsarbeidet som skal finansiere en eventuell produksjonsstart.

Screen Media har minst to ganger tidligere hevdet at gjennombruddet har vært et faktum. Den første gangen hadde selskapet skaffet seg en stor rammeavtale i Jordan og den andre gangen - i fjor høst - kunne selskapet rapportere om en stor avtale på Taiwan.

Men nå viser det seg også at Taiwan-avtalen, forhandlet frem av finansakrobaten Thomas Øye, er skrinlagt.

- Vi kom ikke i mål på Taiwan. Vi har nullstilt alle våre salgskontakter og har ikke hatt noe å gjøre med Thomas Øye siden i fjor høst, forteller Grytten til digi.no.

Screen Media arbeider nå med vestlige land og da særlig distributører i Nord-Amerika, forteller han.

- Interessen er stor. Går alt som det skal, vil vi kunne starte produksjon før sommeren, hevder Grytten overfor digi.no.

Men det er ikke privatmarkedet Screen Media sikter seg mest mot. For bedriftsmarkedet er alltid mindre prissensitivt enn private brukere. Distributørene det norske selskapet jobber mot sikter på helse- og utdanningsmarkedet. Her trenger ansatte bærbare informasjonsterminaler for enklere innlegging av informasjon og utfylling.

Men i bakgrunnen truer det mørke skyer. For Microsoft har sammen med partnere fått startet salget av såkalte Mira-maskiner.

Dette er maskiner som ser ut og minner mye om Freepad.

- Vi har en stor fordel overfor Mira. Vi lager en en selvstendig maskin, mens Mira bare en en bærbar skjerm som krever at en PC står på og blokkerer denne, påpeker Grytten.

Han registrerer imidlertid at Mira-enheter koster 1000 dollar i USA og at dette også er målet for Freepad.

Til toppen