Screen Media med ny surfemaskin - vurderer børsnotering

Screen Media er ferdig med en ny og lettere versjon av sin surfemaskin til jul. Dette, og en mulig børsnotering, skal skaffe penger i kassen.

Den norske surfemaskin-produsenten Screen Media er i ferd med å legge bak seg et ekstremt turbulent år der selskapet både har reddet seg unna konkurs flere ganger og byttet ut styre og daglig leder. Nå hevder innleid daglig leder Harald Grytten at situasjonen lysner.

Grytten forteller at versjon 2 av selskapet trådløse surfemaskin nå finpusses og vil være ferdig i desember. Opprinnelig lovet den forrige ledelsen i september i fjor til digi.no at versjon 2 skulle være ferdig én måned senere.

Les også

Mye står og faller på versjon 2. I IKT-bransjen er det sjelden at alt klaffer med første versjon av et helt nytt produkt, men med versjon 2 må de aller fleste feil og problemer være luket ut. Få selskaper får én sjanse til fra kunder og eiere.


Med den nye maskinen reduserer Screen Media vekten til 1,4 kilo og bytter ut DECT-basestasjon med vanlig WLAN trådløst nettverk. Maskinen har ikke noe tastur - du trykker på skjermen. Operativsystemet er fremdeles Linux med den norske nettleseren Opera. Det er enda ikke avklar hvor mye minne maskinen skal få, men programvaren får plass på 32 MB Flash-brikke. Hjernen er en National GX1 Intel-kompatibel prosessor som også inneholder grafikkprosessor. Den nye versjonen av Freepad får også en USB-kontakt og innebygde høyttalere og en mikrofon.

Muligheten for TV-mottak vil ikke følge med i standardversjonen slik selskapet tidligere vurderte. digi.no anslår en utsalgspris på 5-6.000 kroner overfor Grytten.

- Den vil ikke ligge så langt unna til å begynne med, men målet er å presse prisen nedover, sier Grytten til digi.no.

Med den nye maskinen i hånden skal Screen Media overbevise investorene om at det er verd å satse mer penger. Selskapet hentet inn 9,3 millioner kroner i september, men dette holder bare til å få versjon 2 ferdig i løpet av desember.

- Nå må vi bevise og fullføre det vi har lovet slik at vi har et produkt som kan settes i produksjon, sier Grytten.

Han forteller at Screen Media vurderer flere muligheter og bekrefter ryktene om en mulighet for børsnotering i London. I mai i år avslørte digi.no at Screen Medias eiere hadde godkjent en meget vag avtale:

På punkt 9.2 i innkalling til generalforsamlingen i april stod det at skipsreder og investor Kurt Mostun skulle få 3,25 millioner aksjer til 65.000 kroner "ved formelt gjennomført avtale mellom Screen Media og Highway Capital Invest plc om Highway Capital Oppkjøpet, under gitte forutsetninger". Hva dette oppkjøpet dreier seg om, hvor mye Highway Capital skal kjøpe og til hvilken pris, ble ikke gitt til aksjonærene i innkallingen.

Les også

Highway Capital er notert på London Stock Exchange - til tross for at selskapet ikke har noe operativ virksomhet.

Se også:

Selskapet het tidligere Superframe Group Plc og laget og solgte butikk-informasjonssystemer. I 2001 solgte man virksomheten og i dag er selskapet et frittstående "cash shell". Styret er er aktivt på leting etter å kjøpe en passende virksomhet. I klartekst betyr dette at Highway Capital kan kjøpe et selskap og gi dem en umiddelbar børsnotering.


Da digi.no ringte selskapet i London i vår, møtte vi bare en manuell svarertjeneste der en brysk dame nektet oss å få snakke med selskapets ledelse. "Du kan skrive til oss, så skal vi sende brevet ditt videre" var det eneste svaret vi fikk.

Nå bekrefter Grytten at Screen Media vurderer en børsnotering i England gjennom transaksjonen med Highway Capital.

- En av mulighetene vi vurderer, er at Highway Capital kjøper hele Screen Media med oppgjør i egne aksjer. Dette vil gi oss en børsnotering og gjøre det enklere å skaffe en langsiktig finansiering av virksomheten, forteller Grytten til digi.no. Men siden denne avtalen ble godkjent har eierstrukturen vår endret seg vesentlig - de nye eierne vil nok ønske å gå gjennom avtalene igjen, sier han.

Til toppen