Utover navnebyttet skjer det ingen dramatiske endringer i selskapet. Tross alt har SDS siden 1. juli 1995 vært et heleid datterselskap av Posten Norge BA.
Med overtakelsen av 130 IT-medarbeidere fra Postens systemservice og omlag 70 tidligere ansatte fra de regionale IT-installasjonene i Posten Norge BA, blir imidlertid det nye selskapet en sentral IT-virksomhet i norsk sammenheng. Alt i alt får administrerende direktør Per Andersen over 1030 ansatte å holde styr på i det nye Posten SDS.
Posten SDS skal utvide og videreutvikle sin posisjon som strategisk leverandør til private og offentlige virksomheter, og har innad i Posten-konsernet et særlig ansvar for å utvikle Postens elektroniske tjenester, opplyser SDS i en pressemelding.
Innen Postens konsernstrategi vil Posten SDS utgjøre det mest ekspansive forretningsområdet i konsernet, med særlig ansvar for å utvikle Postens elektroniske tjenestetilbud, noe digi.no har skrevet utfyllende om i tidligere artikler (se pekerne under "relaterte artikler" oppe til høyre på denne siden).