SDS klar med SET-handel

Onsdag åpnet Statens Datasentral sitt lenge varslede elektroniske shoppingsenter. Omlag femti pilotbrukere er med fra dag én og målet er å ha 2000 brukere innen utgangen av året, opplyser Vidar Sandvik til digi.no.

Det er Statens Datasentral (SDS) og Postbanken som står bak netthandelsprosjektet. I tillegg er IBM og Microsoft med som partnere på teknologisiden, Europay Norge og Den norske bank er med på finanssiden, mens dataleverandøren NetShop og bokhandelen Akademika blir de første butikkene Posten kan skilte med på nettet.

- Vi holder fast ved målsettingen om at SDS skal omsette for over 200 millioner kroner på netthandel i år 2000, sier sjef for forretningsutvikling i SDS, Vidar Sandvik, til digi.no.

Forutsetningen er at teknologien ikke svikter, spesielt på sikkerhetssiden, noe Sandvik er trygg på at den ikke gjør.

- I øyeblikket har vi 15 godt kvalifiserte personer som arbeider på heltid bare på dette prosjektet. Vi snakker om testere, sikkerhetsfolk, designere og utviklere som gjør en grundig jobb - selv om det meste av de verktøyene vi bruker i utgangspunktet kan karakteriseres som hyllevare. Posten har aldri "gått på snørra" før, og vi har ikke lyst til å bli de første som gjør det, derfor går vi nøye gjennom alle sikkerhetsaspekter flere ganger før vi slipper netthandelen løs for fullt, sier han.

SDS og dets eier Postbanken har inngått et samarbeid med Europay om etablering av en sikker handleplass på nett, basert på den Visa- og Mastercard-utviklede sikkerhetsstandarden SET (Secure Electronic Standard). Også SET er ennå bare som pilot å regne, men de signalene Sandvik har fått fra sikkerhetseksperter, er at standarden fungerer knirkefritt og sikkert.

Likevel begynner Sandvik og SDS i det små, men med ambisjoner om å øke suksessivt utover høsten. Fra og med dagens åpning av netthandelen er et femtitall pilotbrukere med, men allerede rundt årsskiftet skal brukertallet være oppe i rundt et par tusen.

- Til å begynne med er det kun Postbank-utstedte kredittkort av merket Mastercard som tillates brukt å handle med, men allerede i slutten av oktober vil tilsvarende DnB-utstedte kort komme. I november kommer dessuten BraCard/Mastercard og Europay GoldCard med på lista, sier Sandvik til digi.no.

Den klart viktigste bankkontakten er likevel Postbanken, som med sine nesten én million lønnskontokunder og et enormt distribusjonsapparat i ryggen, virkelig kan få satt fart i Postens netthandelsbudskap. Hvis butikkene som etablerer seg har et utbud av varer som gir et visst volum, samt lettselgelige produkter, skulle alt ligge til rette for at trauste Posten blir den ubestridt største shopping-senter-eier på det norske Internettet.

- Jeg tror vi har valgt en riktig strategi for å lykkes - en strategi som har handlet om å velge de riktige partnerne på teknologi- og banksiden, samt en avklaring av Statens Datasentrals rolle som ISP (interntet service provider). SDS har valgt å satse på IBM og Microsoft som IT-partnere, framfor Oracle og Netscape. Sistnevnte er først og fremst utelatt fordi selskapet har priset seg fullstendig ut av markedet. Vi snakker om et svært prisfølsomt marked der Netscapes prispolitikk samsvarer svært dårlig med kundenes (les: nettbutikkenes) ønsker og behov, sier Sandvik.

SDS utarbeider også nå løsninger for mikrotransaksjoner mot de mange offentlige databasene selskapet har hånd om. Tanken er å bruke SET og kredittkort til dette også.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen