Andrew Mason, toppsjef i Groupon, kunne i går melde om et langt bedre resultat enn ventet for selskapet. Da de gikk på børs i fjor gikk det ikke bra. Selskapets aksjer kollapset og falt over 40 prosent på et halvt år. (Bilde: Stephen Yang/Bloomberg/AllOverPress)

Se, de tjener penger

Groupon kunne melde om overskudd for første gang.

Nettkupong-tjenesten Groupon fremla mandag kveld resultater for første kvartal. Selskapet gikk på børs i fjor men har måttet oppleve at aksjekursen har kollapset ettersom de ikke har klart å overbevise investorene om at de har en levedyktig forretningsmodell.

Selskapet slo imidlertid hardt tilbake i går kveld. Toppsjef Andrew Mason presenterte nemlig et resultat på 16,3 millioner dollar, eller 2 cent per aksje, for kvartalet. Analytikerne som følger selskapet forventet et resultat på 1 cent per aksje, ifølge Bloomberg News.

Sterk vekst

Driftsinntektene økte med 89 prosent i forhold til samme kvartal i fjor og endte på 559.3 millioner dollar, tilsvarende 3,3 milliarder norske kroner. Omsetningen var også høyere enn analytikerne forventet.

Dette første ikke overaskende til en skikkelig fest for aksjonærene i selskapet. Aksjekursen spratt opp 18 prosent i den såkalte etterhandelen på Nasdaq, altså utenfor regulert åpningstid.

Vekst i Europa

Lavere markedsføringskostnader kombinert med høyere inntekter fra markeder utenfor USA bidro til de sterke tallene. 320 millioner dollar ble hentet på virksomheten utenfor USA, som for eksempel Norge hvor selskapet er representert og resten at Europa.

Dermed har ikke selskapet opplevd noen særlig virkning av den kraftige økonomiske nedturen som nå rammer Europa.

Lavere kostnader

Groupons forretningside er å selge gavekort til en spesiell tjeneste eller vare på vegne av et selskap. Omsetningen dette genererer tar selskapet en andel av. Tjenesteleverandøren, enten det er en restaurant eller en frisørsalong, får på denne måten tilgang til nye kunder mens Groupon tar seg av markedsføringen. På mange måter kan dette altså sees på som en markedsføringstjeneste rettet mot små og mellomstore bedrifter.

Den viktigste kostnaden Groupon har er markedsføringskostnader. Derfor ble resultatet dramatisk forbedret ettersom disse kostnadene falt med 21 prosent av totalomsetningen i årets første kvartal. I fjerde kvartal var denne kostnaden på 32 prosent og i første kvartal i fjor forsvant 78 kroner av hver hundrelapp selskapet omsatte til nettopp markedsføring.

Verd å merke seg er at 30 prosent av Groupons transaksjoner i det nordamerikanske markedet faktisk ble gjennomført via mobilen i april. Dette er en oppgang fra 25 prosent fra februar.

    Les også:

Til toppen