Slik ser Microsoft Office Division for seg at funksjonærer bruker produktivitets- og kommunikasjonsverktøy på kontoret om fem til ti år. (Bilde: Microsoft YouTube-video)

Se fremtidsvisjonen til Microsofts Office-team

Melder seg inn i godt selskap med ny video. Her er også en del av de gamle.

Microsofts Office-divisjon kom i forrige uke med en konseptvideo som beskriver produktivitetsløsninger som selskapet mener kan blir mulige allerede om fem til ti år. Tanken er at teknologiene skal hjelpe brukerne med å forvalte tiden sin bedre, å rette oppmerksomheten mot de viktigste tingene, samt å fostre meningsfylte forbindelser med menneskene en bryr seg om.

Teknologiene og konseptene som visjonen bygger på, er blant annet naturlige brukergrensesnitt, at det finnes skjermer «overalt», et økosystem med enheter og nettskyen, hvor teknologien arbeider på vegne av oss.

Videoen tar utgangspunkt i en kvinne på forretningsreise til Johannesburg, hennes datter som gjør lekser på kjøkkenet, samt en mann som venter på t-banen i Hong Kong. Løsningene disse tar i bruk for blant annet å sjekke inn på hotellet, å kommunisere med andre mennesker og å planlegge blant annet huslige oppgaver virker ganske elegante.

Dette er likevel på ingen måte den første videoen som forsøker å gi et inntrykk av hvordan fremtiden kan bli, heller ikke fra Microsoft. For to år siden kom selskapet med videoen nedenfor, som presenterer produktivitetsløsninger anno 2019.

Britiske General Post Office (GPO) og British Telecom (BT) kom angivelig med denne fremtidsvisjonen om telekommunikasjon en gang på 1960-tallet

I 1969 kom denne videoen med en tidlig forestilling om et internett.

Videoen nedenfra skal stamme fra 1987 og viser Apple-konseptet «The Knowlegde Navigator» fra Apple. Denne videoen har dukket opp fra glemselen igjen denne høsten, etter at Siri ble lansert sammen med iPhone 4S.

En gang mellom 1992 og 1994 (opplysningene varierer) kom Sun med videoen nedefor om konseptet «Starfire», som bygget på ideer om hvordan brukergrensesnittet for det 21. århundre ville kunne være. Videoen viser hvordan en datamaskin ville kunne betjenes i 2004, ved hjelp av tale, mus og stylus Ifølge Wikipedia skal konseptet være inspirert av Apples The Knowledge Navigator.

I 1993 og 1994 kom AT&T med en serie reklamefilmer om hva selskapets kunder ville kunne gjøre i fremtiden, for eksempel å passere en bompengestasjon uten å måtte stoppe, å bruke bilnavigeringssystemer, å sitte på stranden med et nettbrett eller å ha en diger flatskjerm hengende på veggen. Svært mange av mulighetene som vises i videoen har blitt virkelighet, men kanskje i en noe annen form enn det som presenteres.

I 1994 ble den følgende videoen utgitt. Den presenterer en fremtid uten papiraviser. Legg ikke minst merke til nettbrettet, som er svært likt nettbrettene som selges i dag. Vekten ble riktignok antatt å være på under to pund (907 gram) og skjermen kontrolleres med en stylus i stedet for med fingrene.

Tidligere i år kom Corning, selskapet som kanskje er mest kjent for dets Gorilla Glass, med denne fremtidsvisjonen.

    Les også:

Til toppen