Se hva Google vet om deg

Registrerte brukere tilbys oversikt over sine brukerdata i Googles tjenester.

Google Dashboard er en ny funksjon fra Google som ifølge kunngjøringen skal gjøre det enklere for registrerte Google-brukere å se og administrere data som er knyttet til kontoen.

Det har aldri vært noen hemmelighet at Google lagrer mye data om brukerne. Spørsmålet er om selskapet har så mye å tjene på å holde de innsamlede dataene hemmelige for brukerne.

Forskjellig type data lagres i de forskjellige Google-produktene. Eksempelvis kan sendte og mottatte e-poster samt utkast, vedlegg og nettprathistorikk lagres i Gmail. Velger du å skru på netthistorikkfunksjonen, vil søkehistorikken din lagres. Dette skal gi mer personlig tilpassede søkeresultater, men også mer personlig tilpassede annonser på sidene.

Google Dashboard samler ifølge selskapet disse dataene på ett oversiktlig område.

- Vi ser på dette som et stort steg mot å gi folk gjennomsiktighet og kontroll over sine data, og håper dette vil bidra til å forme hvordan bransjen tenker rundt disse temaene. Det er viktig at folk er klar over hvilke data de har online, og at de kan kontrollere disse dataene. Google Dashboard vil bidra til at dette blir en realitet, sier Alma Whitten, Software Engineer on Privacy and Safety i Google, i en pressmelding.

Google Dashboard ble utviklet av utviklergrupper i München og Zurich, og er for øyeblikket tilgjengelig på 17 språk.

Det er fortsatt en del av Googles tjenester som ikke er med i Google Dashboard. Dette inkluderer Google Analytics, Android Market Publisher Site, Google Map Maker, Local Business Center, Google Maps, Google News, Google Notebook, Google Subscribed Links, Google Squared, 3D Warehouse, Google Wave og Website Optimizer.

Google Dashboard viser data og statistikk fra en rekke Google-tjenester, blant annet de som vises her.
Google Dashboard viser data og statistikk fra en rekke Google-tjenester, blant annet de som vises her.
Til toppen