Se hva som skjules for nettstedbrukerne

Nytt Google-verktøy kan bidra til mer optimalisert webdesign.

Mange har opplevd å komme inn på et nettsted som tilbyr noe, for eksempel et nedlastingbart program, kinobilletter eller mulighet for å bestille en bok, for så å måtte lete på websiden etter knappen eller lenken for å få bestilt eller lastet ned det som tilbys. Dette tyder på at websiden har blitt designet på en lite brukerorientert måte.

En regel som ofte følges, går ut på å plassere den viktigste informasjonen i det som gjerne kalles for «first view», altså den delen av websiden som vises i brukerens nettleservindu så snart websiden har blitt lastet. Men ikke alle er enige regelen alltid er gyldig.

Problemet er bare at hva denne første visningen egentlig utgjør, varierer veldig. Årsaken er at pc-brukere har benytter enheter med integrerte eller eksterne skjermer hvor oppløsningen er høyst varierende. Og i mange tilfeller velger brukerne også å la nettleservinduet bare dekke en del av den totale skjermflaten foran seg.

Hos Google hadde man registrert at mange besøkte nedlastingssiden for Google Earth uten at de lastet ned programmet, selv om nedlastingsknappen i utgangspunktet er temmelig synlig. Bruno Bowden, som jobber i Google Earth-gruppen, introduserte dette problemet for Arthur Blume, en utvikler ved en annen avdeling hos Google, og lurte på om det hele kunne skyldes at et betydelig antall brukere hadde for små nettleservinduer til å se knappen, som da var plassert høyt oppe, men helt til høyre på siden.

Bowden og Blume kom til at de hos brukerne skulle måle størrelsen på den delen av nettleservinduet som var tilgjengelig for å vise innhold. Det viste seg at ti prosent av nettleserbrukerne ikke kunne se knappen uten å rulle vinduet horisontalt, og at en betydelig andel av disse aldri lastet ned programvaren. Google har senere flyttet knappen slik at den nesten alltid er synlig på siden, uansett hvor smalt eller lavt nettleservindu brukeren benytter. Dette skal ha gitt bedre resultater.

Blume har senere gjort det til sitt 20 %-prosjekt til å utvikle et nytt verktøy som kalles Google Browser Size. I dette nettleserbaserte verktøyet er det mulig hvilke deler av for eksempel digi.nos forside som er synlige for ulike prosentandeler av nettleserbrukerne.

Forsiden til digi.no vist i Google Browser Size.
Forsiden til digi.no vist i Google Browser Size.

Prosentandelene er basert på data Google henter inn når noen besøker selskapets nettsteder, og 90 prosent av disse vil kunne se hele bredden på digi.nos forside uten å måtte rulle siden horisontalt. 90 prosent av brukerne vil se hele toppen av siden, ned til og med titlene på den andre raden med saker, i «first view».

Det må legges til at Google Browser Size ikke helt tar hensyn til at innholdet på mange websider, inkludert sidene til digi.no, vises horisontalt midtstilt med fast bredde.

Til toppen