Se opp for den mobile spillkrigen

Mobilbransjen er kastet inn i en standardkrig om spill. Her er hva du bør vite før du kjøper en spilltelefon.

Med fargeskjermer, mer minne og kraftigere prosessorer er mobiltelefonen blitt en spillplattform. Men som alltid når det dukker opp et nytt marked, kaster mange seg inn som deltaker i et forsøk på å bli det kundene og produsentene definerer som standarden.

- Ja, vi er i full gang med en tung standardkrig, sier Marius Aabel, producer hos det norske mobilprogramvareselskap Livethegame, deleid av Funcom.

Som utvikler ønsker Aabel å lage spill som fungerer på flest mulig telefoner, men da kan man ikke utnytte de mer avanserte mulighetene hver telefon tilbyr, forteller han. Ikke minst er forskjellige skjermer et stort problem for utviklerne.

- Problemet blir enda verre ved at mobiltelefonprodusentene holder sine spesifikasjoner og planer for seg selv. Skal du finne ut hva en telefon kan gjøre, må du vente til den kommer i salg og prøve selv, forteller mobilspillprodusenten til digi.no.

- Hvis mobilbransjen skal bli store på spill må de bli mer åpne - nå ødelegger de for seg selv, mener Aabel.

Suns (i utgangspunktet plattformuavhengige) Java-system var tidlig ute på en rekke telefoner fra blant andre Nokia, SonyEricsson og Simens. Men ikke tro at du ved å kjøpe en Java-telefon vil kunne spille alle nye spill fremover. For Java har i utgangspunktet ikke noe ferdig spillsystem og sliter med interne splittelser.

Her er spillsystemene du må velge i mellom og hva du bør tenke på når du kjøper spillmobil:

De for tiden heftigste spillene, ifølge mange bransjekjennere, får du med SonyEricssons nye T300-telefon. Denne telefonen innholder et nytt og avansert system for å lage kompliserte 3D-spill. En titt på Mophuns spillsider viser mange imponerende spill, men dessverre må du vente litt. T300 er i salg i Sverige, men er forsinket inn til Norge.

Les om utsettelsen:

Javas største konkurrent i rene tall er foreløpig trolig Brew, laget av amerikanske Qualcomm som eier mange av patentene bak UMTS og andre mobilsystemer.


Brew minner både om et forsøk på å skape Windows og Java for mobiltelefoner. Systemet lar utviklere skrive programvare som skal fungere på alle typer mobiltelefoner gjennom et Java-liknende tolksystem. Hitachi, Kyocera, LG, Panasonic, Samsung, Sanyo, Sharp, Toshiba og den store amerikanske mobiloperatøren Verizon har lisensiert Brew. Nylig lanserte Qualcomm en løsning for å bruke Java-innhold på Brew-telefoner (Her kan du lese mer på Brews hjemmeside).

Det er også mulig å lage spill for mobiloperativsystemet Symbian som dukker opp på stadig flere terminaler fra SonyEricsson og Nokia. Spillene er skrevet for en av de mange spillsystemene for Symbian, for eksempel Superscapes Swerve eller Fathammer X-forge. Spillmotoren vil følge med i spillet slik for eksempel ID Softwares 3D-motor gjør i Quake, men du må altså ha en Symbian-telefon.

Det er trolig et slikt tilleggsspillsystem Nokia skal bruke i sin kommende N-Gage-spilltelefon, men av ukjente årsaker vil ikke selskapet røpe flere detaljer, noe som foreløpig stopper utviklere fra å lage spill til telefonen.

Les også:

Men Symbian har dog Java som standard og en Symbian-telefon gir således flere muligheter.


Sist, men ikke minst, har man Microsoft. Etter en flere feilslåtte forsøk, ser Microsoft nå til å ha fått fart på bruken av Windows på mobiltelefoner. Taiwanske HTC har introdusert to imponerende telefoner med nedskalerte versjoner av Microsofts Direct X-spillsystem.

Les mer om Smartphone-konseptet:

For virkelig å gjøre det vanskelig, er det ingen som kan si noe eksakt om forskjellene på ytelse mellom telefonene, for produsentene sier lite eller ingenting om prosessor- og grafikkytelse. Men mange digi.no har snakket med, opplever at Nokia-telefoner har et ytelsesmessig overtak.

Til toppen