Searchfaster skal ut i gråmarkedet

Med sine startsider for alle kommuner og fylker, skal Internett-selskapet Searchfaster ut i gråmarkedet.

Til tross for et strengere finansmarked, presser startsiden Searchfaster seg frem. Selskapet har i den siste tiden gjennomført to emisjoner på 30 millioner kroner, noe som priser selskapet til 160 millioner kroner.

Searchfaster er basert på ideen om at mange brukere ønsker mer lokaltilpassede informasjon enn den for eksempel SOL og Spray kan tilby. Selskapet har derfor bygget opp en apparat med nesten 60 selgere og 11 lokalkontorer spredd rundt i Norge. Hvert av kontorene lager en startside for sin by eller to fylker (for eksempel dekker Tromsø-kontoret Nordland og Finnmark). I tillegg har kontorene ansvaret for startsidene til områdets kommuner.

Startsidene serverer primært lenker og nyheter/informasjon om det lokale næringslivet. Selskapet er midt i en omfattende reklame-kampanje på Internett og som snart også skal kjøres i norske lokalaviser. Les mer om Searchfaster: Distriktene og de store byene får egne startsider

Prislappen på selskapet kan øke, for gründer og administrerende direktør Per Mazarino forteller om stor pågang for å få kjøpt aksjer. Han har tydeligvis sagt ja til mange, for selskapet har nå over 200 eiere.
- DnB Markets skal i løpet av kort tid få oss inn på listen over unoterte aksjer (Norex-OTC-listen). Dette vil gjøre det enklere og mer ryddig for våre eiere, sier med Mazarino til digitoday.no.

De ansatte og de større kjerneinvestorene sitter på rundt 60 prosent av aksjene, forteller Mazarino. De største eierene er fremdeles de to gründerne, Mazarino og Anders Larsson, som er finansdirektør i selskapet.

I tillegg til startsidene, lover Mazarino å snart lansere gratis epost-kontoer og et gratissystem for å utforme og lagre hjemmesider.

- Planen er å gå i overskudd her i Norge. Men vi skal også starte opp i Sverige, forteller Mazarino.

Til toppen