Second Life skalerer dårlig

Den virtuelle 3D-verdenen Second Life har blitt kjempepopulær på kort tid, men av de mange som har prøvd den er det en stor andel som ikke blir regelmessige brukere. En av grunnene som oppgis er at det ofte henger når man prøver å gjøre ting.

At 3D-verdener er ressurskrevende er neppe overaskende, men nå viser tall at det er stor forskjell på hvor godt forskjellige 3D-verdener skalerer.

Prosessorgiganten Intel har analysert ytelsene på server og klientsiden på forskjellige 3D-verdener. De ser et stort potensiale i å levere teknologi til slike ressurskrevende verdener.

Noen av tallene som Intel har kommet frem med viser overaskende store forskjeller:

En Second Life-server håndterer bare omtrent 160 samtidige brukere, og ifølge Justin Rattner, Intels sjefsteknolog, er ikke ytelsen god nok hvis det er mer enn 50 brukere per server.

Til sammenligning har spillverdenen World of Warcraft cirka 2.500 brukere per server.

Intel mener at det ikke er uvanlig at virtuelle verdener som Second Life, der brukere også kan lage egne objekter, som regel krever 10 til 100 ganger så mye prosesseringskraft som et online rollespill.

Til toppen