Sega drømmemaskin med Win CE

Segas kommende spillkonsoll, Dreamcast, vil i tillegg til kraftig forbedret ytelse, ha Windows CE som operativsystem. Dette vil gjøre det enklere å utvikle og konvertere spill mellom konsollen og PC.

Dreamcast skal etter planen slippes på markedet i Japan i november i år, og vil trolig leveres til resten av verden i andre halvår av 1999. Maskinen skal ifølge Computer Retailer News være basert på Hitachi SH4, en skalérbar 32/64-bit RISC-prosessor. Sega har modifisert denne med raskere klokkefrekvens og optimalisert flyttallsenhet for å håndtere avansert 3D-grafikk. Systemet vil også inneholde et andregenerasjons PowerVR 3D-grafikk brikkesett, samt to lydbrikker fra Yamaha.

Selv om det er sådd tvil om Windows CE kan levere nok ytelse for et slikt system, ser det på papiret ut som om manglende ytelse ikke er noe problem i dette tilfellet. Konsollen skal nemlig være i stand til å vise fram tre millioner polygoner per sekund, noe som ifølge ZDNet UK er henholdsvis 20 og 10 ganger så mye som Sony PlayStation og Nintendo 64 presterer.

- Tanken er å tjene penger på å tilby bedre ytelse enn noen PC kan levere og til en tidel av prisen, sier Lee Caraher, pressetalsmann for Sega, til ZDNet UK.

Bruken av Windows CE kan gjøre spillkonsollen mer fleksibel, ikke minst fordi operativsystemet kan lagres på en CD. Dette kan øke levetiden til spillkonsollen betydelig gjennom oppgraderinger av operativsystemet.

I tillegg vil både utviklingstiden og utviklingskostnadene gå ned, siden det nå blir mye enklere å utvikle spillene. Dette gjøres ved å bruke utviklingsverktøyet DirectX til Windows CE. Det vil også være mye mindre arbeid å gi ut titler til både Dreamcast og PC samtidig, da disse plattformene nå får mye mer felles.

Ikke alle er like positive. Sega var på randen av konkurs for noen år siden og mange brukere følte seg forlatt av selskapet, ikke minst i forbindelse med Saturn-plattformen. Det vil kunne ta tid å bygge opp tilliten igjen.

Til toppen