Sega og AT&T spiller sammen - online

Sega har valgt AT&T som sin "strategiske internettspillpartner", noe som på norsk betyr at AT&T blir aksessleverandøren for Segas modemutstyrte videospillmaskin, Dreamcast, når den slippes i markedet i september.

AT&T opplyser at selskapet blir hovedleverandøren av internettaksess for Sega Enterprises "superkonsoll", Dreamcast, som med sitt innebyggede 56K-modem gjør det mulig å bringe Segas avanserte videospill over til nettet.

Det er nærmere bestemt AT&T WorldNetÒ Service (www.att.net) som skal spille hovedrollen i Sega Dreamcast Network når det for mange etterlengtede systemet lanseres i USA 9. september. Dreamcast-kundene putter rett og slett CD-en inn i spillkonsollen, klikker på en knapp og kobles umiddelbart opp til et interaktivt spillmiljø bestående av tusenvis av andre spillere rundt om i landet. Foruten Sega-innhold vil nettspillerne få tilbud om pratetjenester (chat), e-post og web-surfing, reklamerer AT&T og Sega, som imidlertid i en bisetning legger til at ordentlig nettspilling nok ikke blir tilbudt før til neste år...

Men når det først kommer, da skjer det med full tyngde, skal en tro Sega-toppsjef, Isao Okawa:

- Vi planlegger å utvide vår infrastruktur med bredbåndstjenester - ikke minst via TV-kabelen, sier han.

Okawa vet at Sega ikke har noe valg: Det er neppe særlig mange som vil kjøpe seg avanserte videospill for å spille mot andre via dagens trege Internett (selv om responsen så langt har vært over all forventning - se to avsnitt nedenfor). Dessuten kommer Sony med sin PlayStationII - en spillkonsoll som tilbyr spillere muligheten til å koble seg opp mot et bredbåndsnett dersom et slikt anlegg er tilgjengelig der du befinner deg (se pekere til relaterte artikler nedenfor).

Ifølge analysebyrået Forrester Research, vil hele 38,8 millioner husstander i USA være tilknyttet Internett innen utgangen av året - en økning på 16,5 prosent sammenliknet med i fjor. Videre anslår Interactive Digital Software Association (IDSA) at online-spill vil vokse til formidable 26,8 millioner brukere de neste tre årene - og stadig fler vil koble seg til nettet for å spille mot andre likesinnede. I en brukerundersøkelse uttaler 55,4 prosent av dagens spillkonsollbrukere at muligheten til å spille mot andre via nettet er "svært viktig", hevder IDSA.

Og Sega begyner allerede å merke interessen: Mandag uttalte selskapet at hele 200.000 ordrer ligger inne på Dreamcast-konsollen - seks uker før den slippes til beskjedne 199 dollar i USA (beskjedent fordi du i tillegg til selve spilldelen også får Internett-aksess og en rekke andre 'goodies'). Foreløpig er 16 spill klargjort for maskinen, noe som (nesten) skal fordobles til 30 innen utgangen av året.

Sega vil svi av over én million dollar i markedsføring av Dreamcast de første ukene etter lanseringen i USA.

Til toppen