Seksuelt giraff-angrep på SOL Kvasir

- Giraff skal slå sex! Dette er grunnen til at tusenvis av søk på ordet giraff er utført på Kvasir.

digi.no publiserte sist fredag en kommentar om giraffer og sex, basert på populære søkeord fra SOL Kvasir (se peker i margen til høyre). I etterhånd viser det seg at en gjeng spesielt interesserte kjører et skript som automatisk søker etter "giraff" på SOL Kvasir. I tillegg har de en egen prate-gruppe som kalles #Giraff på IRC/EFNet.

Etter et par minutters samtale på #Giraff opplyser de svært hemmelighetsfulle deltakerne at målet er å slå sex. At ordet giraff skal søkes på flere ganger enn ordet sex er i og for seg en uskyldig greie - men det kunne ha vært en mer alvorlig historie om ordet hadde vært et annet.

De aller fleste søkeselskaper, inkludert SOL Kvasir, selger nemlig annonse-eksponeringer på søkeord. For eksempel kan en annonse fra SAS komme opp hver gang noen søker på "fly". Hvis sabotører går inn for det, vil de kunne ødelegge for søkeselskapene ved å kjøre skript som søker på ordet "fly". Med den følgen at alle annonse-eksponeringene som er solgt på dette ordet, blir brukt opp av skriptet og ikke når ut til brukerne.

Sjef for SOL Kvasir, Stig Waagbø, sier til digi.no at dette kan ødelegge mye for Kvasir hvis selskapet er intetanende til det som skjer. Men veldig mye vises fra statistikkene, og hvis plutselig "bil" får uventet mange søk, kan det være verdt å undersøke saken nærmere. Det er ikke så viktig med et ord som giraff, fordi det ikke er truende for noen.

Hvis det skulle kjøres et skript som søker på solgte søkeord, vil teknikere kunne finne ut hvilken server skriptet kjøres fra, og dermed blokkere respektive server. Alle nettsteder kan utelukke servere man ikke ønsker oppslag fra.

- Tidligere har vi ikke opplevd at noen forsøker å sabotere ved å kjøre skript, sier Waagbø.

Skriptet startet i begynnelsen av oktober, og Waagbø regner med at det har gitt omtrent 27.000 oppslag på to måneder.

- Det er ubetydelig, med tanke på at SOL Kvasir totalt har nesten en halv million sideoppslag hver dag. Men det dukker opp på søkeordstatistikken som et litt uvanlig ord. Virksomheten her er uskyldig for oss, spesielt når de velger et ord som giraff.

Waagbø sier videre at det hadde vært et stort og alvorlig problem hvis noen hadde sabotert annonsevisninger på denne måten.

- Da ville vi også tatt affære med en gang. Det er en alvorlig sak.

Han legger til at man aldri kan beskytte seg mot slike ting: - En eller annen eksentriker kan alltids sitte en hel dag og reloade, eller søke på rare ord. 200.000 oppslag ser man med en gang, men giraff-greia er ubetydelig. Totalt usynlig i den store mengden.

Avslutningsvis sier Waagbø at SOL ikke er glad for maskingenerert trafikk av noe slag, men ønsker "menneskelige" oppslag.

- Prinsipielt liker vi ikke at skript generer oppslag, men dette var en komisk spøk. Vi er ikke sinte.

Hjernen bak giraff-skriptet, Anders Øfsdahl, forteller til digi.no at målet var å se om det var noen som stusset på det. Og det målet ble i hvert fall nådd...

- Det egentlige målet var å slå sex, og det har vi ikke gjort ennå sier Øfsdahl, som til daglig jobber som multimedia-utvikler i Thunder House.

- Det var mellom 10 og 15 involverte i giraff-prosjektet, og vi gjorde det for moro skyld. Håper ikke SOL Kvasir er sinte på oss, humrer Øfsdahl.

Til toppen