Samsung og de andre produsentene av smarttelefoner vil selge 1 milliarder enheter i 2016 alene.Det forventer IMS Research. (Bilde: Samsung)

– Selger 420 millioner smartmobiler i år

Apple tar storeslem, men Samsung vokser mest.

Analyseselskapet IMS Research er ute med nye prognoser for salget av smarttelefoner som vitner om en enorm vekst. De estimerer at svimlende 420 millioner smarttelefoner vil bli solgt i år alene, og dermed utgjøre 28 prosent av mobiltelefonmarkedet.

Men det er lite i forhold til det som er forventet av vekst i årene som kommer. Analyseselskapet skriver i en pressemelding at salg av billige smarttelefoner vil drive veksten på et svært høyt nivå.

I 2016 forventes det et årlig salg på 1 milliarder smarttelefoner, takket være lavere priser som gjør mer avanserte telefoner tilgjengelig til et større marked.

Det er forventet at andelen smarttelefoner i 2016 vil være rundt 50 prosent.

Apple gjør storeslem

Apples iPhone har vært lokomotivet i smarttelefon-industrien. Selskapet tok markedet med storm og har endret spillereglene i den mobile verden fullstendig siden Steve Jobs avduket telefonen 9. januar 2007.

Da selskapet fremla resultat for andre kvartal kunne de presentere et iPhone-salg på mer enn 20 millioner enheter i kvartalet alene. IMS Research skriver i sin analyse at selv om Apple vil oppleve tiltakende konkurranse, så vil de spille en dominerende rolle i dette markedet.

I årets første kvartal regnet analyseselskapet med at Apple hadde en markedsandel på 19 prosent, opp fra 16 prosent samme periode i fjor.

Samsung som det suser

En aktør som tilbyr Apple betydelig konkurranse er Samsung, som tidlig skiftet fokus fra normale mobiltelefoner til smarttelefoner med Googles operativsystem Android.

I første kvartal 2010 hadde Samsung en markedsandel på tre prosent. Samme kvartal i år har de en andel av markedet på hele 13 prosent, estimerer IMS Research.

Også HTC har opplevd en pen vekst, som et rendyrket smarttelefon-selskap. Selskapets markedsandel har gått fra 6 til 10 prosent.

Tungt for taperne

Nokia har allerede fått et dypt og tungt taperstempel i kampen om smarttelefonmarkedet. Selskapet jobber frenetisk for å komme seg ut av bølgedalen, blant annet ved å gå vekk fra Symbian-plattformen til fordel for Microsofts plattform.

Fra å ha en markedsandel på 40 prosent i første kvartal 2010, er de i tilsvarende kvartal i år nede på 24 prosent. Også Research in Motion, som lenge var ledende med sine Blackberry-telefoner, sliter. Markedsandelen har falt fra 20 til 15 prosent i samme periode. Og fallet fortsetter, skal vi tro selskapets resultatrapport for årets andre kvartal.

Som digi.no kunne rapportere sist uke: Salget av Nokias smarttelefoner falt med hele 34 prosent i årets andre kvartal.

Treghet skapte muligheter

Analytiker Josh Builta i IMS Research har følgende forklaring på de enorme omveltningene som har skjedd i dette markedet.

- En av de viktigste dynamikkene i markedet for mobiltelefoner de siste årene har vært de tradisjonelle markedsledernes manglende evne til å oppdage og tilpasse seg det voksende smarttelefonmarkedet. Årsakene til disse feilstegene varierer og inkluderer alt fra dårlig design, ikke tilfredsstillende brukergrensesnitt og produktporteføljer som ikke tilbyr telefoner med differensierende funksjoner. Disse bortfallene har skapt muligheter for nye spillere i markedet, muligheter de har gått aggressivt etter, sier Bulita.

    Les også:

Til toppen