Selger kun 4,09 prosent av Palm

Torsdag får investorer den første sjansen til å eie en bit av Palm Inc. Da starter 3Com (såvidt) nedsalget i datterselskapet.

Ifølge Bloomberg planlegger 3Com å selge kun 4,09 prosent av sine aksjer i den første fasen av Palms klargjøring for børsen. Å selge et svært begrenset utvalg aksjer er en taktikk som ofte benyttes av Internett-selskaper for å øke etterspørselen etter aksjene. Konsekvensen er kursstigning og muligheter for å tjene enda bedre på de aksjene som legges ut for salg senere.

- Palm og 3Com forsøker å skape en kunstig høy etterspørsel, kommenterer toppsjef Greg Kyle i Internett-analysefirmaet Pegasus Research til Bloomberg.

Markedets forventninger til Palms børsnotering er enorme, og bare i løpet av gårsdagen steg 3Com-aksjen med 24 prosent.

Dersom Palm-aksjene blir solgt for mellom 30 og 32 dollar stykket får selskapet en markedsverdi på nesten 18 milliarder dollar - omlag 144 milliarder norske kroner - og dermed blir datteren mer verdt enn moderselskapet 3Com, som i skrivende stund prises til 16 milliarder dollar.

Med en aksjepris på 30-32 dollar vil Palm selv få 736 millioner dollar - nesten 5,9 milliarder kroner.

Palm konkurrerer med bl.a. Casio, Compaq, Hewlett-Packard, Psion og Sharp. Palm har allerede solgt over 5,5 millioner av sine såkalte PDA-er ("personlig digital assistent") og har med det skaffet seg en formidabel markedsandel på over 60 prosent.

Palm la i november i fjor frem et resultat for halvåret på 180 millioner kroner av en omsetning på 3,48 milliarder kroner. For fjoråret samlet endte selskapet på et resultat på 240 millioner kroner av et salg på 4,5 milliarder.

Palm noteres på Nasdaq fra og med i morgen under symbolet PALM. Goldman Sachs er engasjert som tegningsgarant for noteringen, med bistand fra Morgan Stanley, Merrill Lynch og Robertson Stephens.

Til toppen